7 tips: lesgeven aan leerlingen met dyslexie

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / 7 tips: lesgeven aan dyslectische leerlingen

Achtergrond

7 tips: lesgeven aan leerlingen met dyslexie

Dyslexie is een aangeboren handicap die iedereen kan treffen. Onafhankelijk van intelligentie. Dyslexie is een hardnekkig probleem bij lezen, spellen en schrijven die de schoolprestaties ernstig kan belemmeren. Kinderen met dyslexie presteren op school dan ook vaak onder hun niveau.

 

Hoe kan je een leerling met dyslexie helpen?

1 – Laat de leerling samenwerken met een slim, niet dyslectisch kind, dat hem/haar de opdrachten (van bijvoorbeeld taal en rekenen) kan voorlezen. Dit kost de leerling geen onnodige energie en frustratie.

2 – Creëer een rustige werkplek voor de leerling als er (veel) gelezen moet worden.

3 – Sta de leerling toe om zichzelf verbaal te ondersteunen bij het spellen en lezen. Dit kan door te fluisteren. Fluisteren stimuleert de hersenen bij het lezen/spellen.

4 – Bij dyslectische kinderen kan het helpen om te zorgen voor meer overzicht door:

  • Bij te laten wijzen (bijwijzer of vinger)
  • Een grotere regelafstand of groter lettertype te gebruiken
  • Laten afdekken wat je niet hoeft te lezen

5- Lees vooraf samen met de leerling de teksten voor begrijpend lezen en andere lastige teksten samen door. Of geef de tekst vooraf aan de leerling mee naar huis, zodat hij of zij deze thuis kan voorbereiden.

6 – Geef de leerling geen leesbeurt meer in de klas, tenzij hij of zij dat zelf graag wil. Mocht de leerling aangeven wel te willen lezen, geef dit dan door aan de RT-er of onderwijsassistente. Samen kunnen ze dan het stukje voorbereiden dat het kind zal gaan voorlezen.

7 – Als de leerling moeite blijft houden met de tafels, zorg dan voor een tafelkaart.

Kijk hier voor meer informatie over dyslexie >>

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..