Aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in reguliere klassen

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in reguliere klassen

Achtergrond

Aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in reguliere klassen

Dit jaar is Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur bij Cedin, afgestudeerd als ECHA specialist in Gifted Education (specialist in onderwijs aan hoogbegaafden). Tijdens haar opleiding heeft Sherrill onderzoek gedaan naar de manier waarop onderwijs wordt gegeven aan hoogbegaafde leerlingen, met name in reguliere klassen. Hoe kunnen we deze kinderen  op hun niveau uitdaging bieden, naast de andere niveaus die in de klas aanwezig zijn?

“Tijdens mijn onderzoek heb ik gekeken naar laagdrempelige mogelijkheden voor in de klas,” vertelt Sherrill. “Ik heb een didactiek onderzocht die toegepast kan worden bij alle kinderen in een reguliere klas, maar vooral verschil zou moeten maken voor hoogbegaafde leerlingen. En wat blijkt: met kleine aanpassingen kan veel verschil gemaakt worden voor deze leerlingen.”

21e eeuwse vaardigheden passen goed bij hoogbegaafde leerlingen
In de door Sherrill onderzochte didactiek wordt onder andere gewerkt aan de 21e eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen op metacognitief niveau aangesproken worden en passen daarom goed bij hoogbegaafde leerlingen. “Door 21e eeuwse vaardigheden te combineren met je huidige onderwijsmethoden zijn ze voor iedere leerling te gebruiken,” vervolgt Sherrill. “Geef hoogbegaafde leerlingen vrijheid in de manier waarop ze de opdrachten uit de reguliere methode maken en je zult merken dat er meer creativiteit en initiatief vanuit de leerlingen komt. Hoe leuk is dat? Leerlingen worden enthousiast met materialen die er al zijn, alleen het wordt anders ingezet.”

Leerlingen maken zelf hun keuzes

En dat anders inzetten ofwel anders inrichten van het onderwijs kost tijd, maar het levert veel op. “De leerkracht komt meer in een begeleidende rol ten opzichte van de hoogbegaafde leerling. De leerlingen maken zelf hun keuzes. Voor mij is dit weer een bevestiging dat het anders moet. Dat we weer leren vertrouwen op onze leerlingen en dat we als leerkracht de ruimte pakken om zelf keuzes te maken in hoe we ons onderwijs verzorgen. Dan zijn we in de mogelijkheid om goed naar de onderwijsbehoefte van de leerling te kijken en de match maken met wat de leerling nodig heeft.”

Voorbeelden

Tot slot geeft Sherrill nog enkele voorbeelden van kleine handelingen die je kunt uitvoeren bij hoogbegaafde leerlingen in een reguliere klas:

  • In het geval van rekenen: geef kinderen het inzicht dat er meerdere manieren zijn om een som op te lossen en laat hen de manier kiezen die het fijnste voor hen is of geef kinderen goedkeuring voor de manier waarop zij zelf de sommen oplossen (mits de sommen ook goed gaan)
  • Werk niet alleen de methode uit, maar geef opdrachten een creatieve draai. Laat kinderen bijvoorbeeld meer zelf verzinnen of laat ze in een coöperatieve werkvorm zelf analyseren wat ze moeten doen, maken of oplossen
  • Geef wat vaker open opdrachten waar de antwoorden niet direct klaar liggen en bespreek het leerproces
  • Geef de kinderen de ruimte om bij jou als leerkracht aan te geven wat zij prettig vinden in hun begeleiding

Meer informatie

Sherrill begeleidt scholen en leerkrachten bij het vormgeven van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast verzorgt zij onder andere de cursussen Coördinator hoogbegaafdheid , De slimme kleuter en de korte masterclasses Verdieping hoogbegaafdheid. Neem voor meer informatie gerust contact op met Sherrill Woldberg.

Begeleiding en scholing
Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong
(Incompany cursus)
Differentiëren bij Engels voor begaafde leerlingen
(Incompany cursus)
De slimme kleuter
(Incompany cursus)
Gerelateerd aanbod
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..