Ondanks anti-pestprogramma toch respectloos gedrag op school. Wat nu?

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Een prachtige tijdelijke baan

Achtergrond

Ondanks anti-pestprogramma toch respectloos gedrag op school. Wat nu?

Anneke Sterenberg, GZ-psycholoog en onderwijsadviseur bij Cedin, ziet het vaak gebeuren op scholen: er wordt van alles uit de kast gehaald op het gebied van sociale veiligheid. En toch, ondanks de programma’s en gedragsregels, is er ongewenst gedrag op school. Kun je hier iets aan doen of werken de anti-pestprogramma’s niet? Anneke vertelt erover. 

Vanuit mijn rol als GZ-psycholoog en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in sociaal emotionele omgang en gedrag, kwam ik laatst op een basisschool waar de volgende vraag aan mij gesteld werd: “Wij zijn een KiVa-school, we nemen Scol af en voeren vervolgens kindgesprekken, we hebben Leefstijl en Taakspel en we starten het schooljaar met de Gouden Weken. Daarnaast is er een leerkracht die met Kids Skills werkt en dit toepast. Toch ervaren we problemen rond gedrag. We lopen tegen respectloos gedrag aan en we weten niet wat we nu nog moeten doen. Kan jij ons helpen?”

Deze school heeft veel uit de kast gehaald, maar het werkt niet. En inderdaad, het in huis hebben en toepassen van een programma is niet altijd voldoende. Dat betekent niet dat er iets mis is met het programma, maar daadwerkelijk zorgen voor een sociaal veilig schoolklimaat gaat verder dan lesjes en recepten. Het omgaan met onveilig gedrag, met kinderen die zich niet goed voelen op school, zal een integraal onderdeel van je persoonlijke houding moeten zijn.

Jouw basishouding bij moeilijke situaties

Het is goed om als leerkracht eens te kijken naar je basishouding. Hoe reageer jij als een leerling iets vervelends doet?

Stel je voor: je geeft een les over omgaan met elkaar. In de klas hebben jullie het erover hoe je kunt reageren als iemand iets vervelends zegt of doet. Vervolgens wordt een leerling later op de dag uitgelachen om een verkeerd antwoord dat hij geeft.  Dat heeft direct invloed op de veiligheid van het leer- en werkklimaat in de klas. Je merkt dat je geïrriteerd wordt. Je hebt hier immers net zorgvuldig aandacht aan besteed. De kinderen hebben gepraat over allerlei vervelende situaties en alle leerlingen vonden het vervelend om uitgelachen te worden. En nu gebeurt dit!

Jij wordt daarom extra boos en je gedachten bepalen je reactie: “Waarom doe ik dit soort lessen nog?”,  “Kijk, het helpt allemaal niet”,  “Hoe vaak moet ik nog zeggen dat…”.

Onderzoek je emoties

Jouw emoties bepalen je gedrag en hebben invloed op de sfeer in de groep, invloed op de leerlingen en hun gedrag en invloed op de leerprestaties. Daarom is het heel belangrijk dat je kijkt naar de manier waarop je je emoties reguleert.

Onderzoek je eigen emoties eens. Vraag (en geef) als team onderling feedback aan elkaar. Kijk bij elkaar en observeer elkaar. Wees bereid die verantwoordelijkheid te nemen.  Zorg ervoor dat jullie als team moeilijke situaties open bespreken en dat je zelf aanspreekbaar bent. Kijk naar jezelf en wees je bewust van de bril waarmee je kijkt. Gebruik je collega’s om je blinde vlekken te leren zien.

Integreer het anti-pestprogramma in je dagelijks handelen

Als jullie op school een anti-pestprogramma toepassen, kijk dan in hoeverre je de uitgangspunten integreert in je dagelijks handelen. Stel je collega’s  hier vragen over en bespreek dit met elkaar. Lukt dit niet? Laat je dan coachen door collega’s of door begeleiders en blijf in contact met elkaar.

Alle kinderen hebben een leerkracht nodig die emotioneel goed gereguleerd is. Dat is een belangrijke factor bij sociale veiligheid.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..