Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Coachen is een cadeautje
ARTIKEL
Coachen is een cadeautje
Alle onderwijsadviseurs hebben een coachende rol als het gaat om pedagogisch en didactisch handelen. Ze geven advies en tips hoe jij je handelen in de klas kunt ontwikkelen als professional. Maar de vraag hoe het met jou persoonlijk gaat komt hierbij niet aan bod. Daarvoor heb je een erkende coach nodig. Want hoe beter jij jezelf kent, hoe sterker je in je schoenen staat en ook keuzes in je werk kunt maken. Onderwijsadviseurs Beja Koops en Afieneke Buter zijn registercoaches en coachen schoolleiders en leerkrachten in hun persoonlijke ontwikkeling.
Afieneke: ‘Coaching wordt vaak pas ingezet als er problemen zijn. Je krijgt een coach als je niet functioneert. Maar coachen is een cadeautje: je laten coachen is zoveel effectiever als je dit preventief inzet. Begin ermee zodra je weerstand of werkdruk ervaart in je werk. Een goede coach houdt je een spiegel voor. Welke persoonlijke eigenschappen zorgen ervoor dat je in die negatieve spiraal zit? Deze inzichten helpen te voorkomen dat je uiteindelijk vastloopt.’
Beja: ‘Soms gaat het in je werk gewoon even niet zo goed met je. Het is jammer om iemand te coachen waarbij het coachtraject een laatste redmiddel is. Er zit dan gelijk een beoordeling aan vast. Terwijl dat in veel gevallen helemaal niet nodig was geweest om het zover te laten komen.’
Een goede coach
Beja: ‘Een goede coach helpt jou antwoorden te vinden op de vraag wat jij nodig hebt om weer verder te kunnen. We zetten daarvoor verschillende methodes in en gaan hierbij altijd uit van energie, kracht en kansen om de gecoachte sneller een perspectief op mogelijkheden te bieden, in plaats van onmogelijkheden. Ik vind het heel belangrijk om in coachgesprekken juist aandacht te hebben voor de mooie dingen van het vak. We zitten tegenwoordig wel heel erg op wat niet goed gaat.’
‘Waar ben je trots op en hoe kun je dat gebruiken? Jij doet er toe!’
Afieneke: ‘Een aanvulling hierop: een goede coach oordeelt niet en is helemaal blanco. Dat maakt het in sommige situaties prettiger om iemand van buitenaf jou te laten coachen. Bij een coach in je eigen team zul je niet zo snel je hart luchten over jou als persoon. Je komt diegene immers de volgende dag ook gewoon weer tegen op je werk.’
Wanneer laten coachen?
Afieneke: ‘Er is in het onderwijs steeds meer aandacht om uitval te voorkomen. Vooral bij startende directeuren en leerkrachten. Coachtrajecten helpen hierbij. Je leert hoe jij reageert op bepaalde situaties en waarom jij dat op die manier doet. Jezelf goed kennen werkt in alles door. Als jij je namelijk bewust bent van je eigen aannames en vooroordelen, kun je dat loslaten en onderdrukken. Daardoor functioneer je beter in je werk. Je weet wanneer jij jouw grenzen moet aangeven en ook waar je energie van krijgt of wat je juist energie kost.’
Beja: ‘Ook als je eenmaal directeur bent of al langere tijd leerkracht, heb soms een maatje nodig om even stil te staan bij vragen zoals: hoe gaat het op je school en hoe is het met jou? Af en toe moet je dit soort gesprekken blijven voeren. Wacht vooral niet totdat het (weer) mis gaat.’
Erkende coaches
Beja Koops en Afieneke Buter verzorgen de Registeropleiding Coach in het Onderwijs bij Cedin. Deze opleiding voldoet aan de kwaliteitseisen van het StiR. De StiR is een onafhankelijk registerorgaan dat de kwaliteitsbewaking van coachopleidingen en coaches behartigt. Na het volgen van de opleiding kun je je laten inschrijven als erkend coach. Daarin ben je onderscheidend ten opzichte van vele andere coaches in Nederland.
Wil jij je collega’s in het onderwijs coachen én persoonlijk groeien in je eigen ontwikkeling? Bekijk hier de Registeropleiding Coach in het Onderwijs.