Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Complexe interactie in de klas
Complexe interactie in de klas!
- door Maike Rea-Schermer.
Deze zomer werd aan de Rijksuniversiteit te Groningen een weeklange summerschool voor onderzoekers georganiseerd met als thema ‘Analyzing Classroom Interactions’. Internationaal onderzoek naar interactie in de klas werd gepresenteerd en bediscussieerd. Ook Maike Rea-Schermer (onderwijsadviseur bij Cedin) nam deel aan deze summerschool om het onderzoek dat zij doet vanuit Queen’s University Belfast te presenteren.
Interactie ligt aan de basis van ontwikkeling, aan de basis van groei. De laatste tien jaar is er een enorme toename van onderzoek naar de interacties in leersituaties. Uitkomsten van dit type onderzoek geven belangrijke inzichten voor het creëren van kansen in ons huidige onderwijs.
Maike’s onderzoek richt zich op het vastleggen en ontrafelen van de interactie tussen leerkrachten en beginnende lezers die worstelen met het aanvankelijk lezen. Vragen waar zij zich mee bezighoudt zijn o.a Hoe krijg je grip op complexe interactie in de klas? Hoe kun je bijvoorbeeld de interactie tussen een leerkracht in groep 3 en beginnende lezers die worstelen tijdens de les, zo goed mogelijk vastleggen en analyseren? Wat gebeurt er tussen een leerkracht en leerling wanneer het leesproces moeizaam verloopt, zowel tijdens één willekeurige les als gedurende een heel schooljaar?
Met de toekomstige antwoorden op deze vraag hoopt Maike leerkrachten en teams te kunnen ondersteunen in het onderkennen, beïnvloeden en optimaliseren van complexe interacties in de klas.
Maike’s eerste deelonderzoek zal dit jaar worden gepubliceerd in het International Journal of Research and Method in Education met de titel ‘Reconsidering methods for systematic classroom observation: The measurement and analysis of categorical time-series observations’.