Opleiding Specialist Hoogbegaafdheid: “De theorie is gelijk toe te passen op je eigen situatie en school.”

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Zelf is niet alleen

Artikel

Deelnemer opleiding Specialist Hoogbegaafdheid:
“De theorie is gelijk toe te passen op je eigen situatie en school.”

“Hoogbegaafde kinderen zijn relatief makkelijke kinderen om in je klas te hebben. Ze hobbelen altijd wel mee en redden zich zelf over het algemeen.” Tenminste, zo dacht Debora. Debora van den Berg is leerkracht voor groep 7 en 8 op de Dr. Schaepmanschool in Kampen. Zij volgde de opleiding Specialist Hoogbegaafdheid bij Cedin: “Een aanrader. Ik ben nu veel meer onderlegd. Elke school zou deze kennis in huis moeten hebben. We hebben immers overal een specialist voor: rekenen, schrijven, lezen. Waarom niet  een specialist hoogbegaafdheid?”

Waarom heb je deze opleiding gevolgd?

“Op school hebben we steeds vaker te maken met (hoog)begaafde kinderen. Ik heb cursussen gevolgd over onderwijs aan begaafde kinderen. De zorg voor kinderen die moeite hebben met leren liep bij ons op school al goed, maar de zorg voor (hoog)begaafde kinderen was nog onvoldoende.

Dit schooljaar moest ik een beleidsstuk schrijven over het signaleren van hoogbegaafdheid. Ik wist gelijk dat ik dan meer over hoogbegaafdheid bij kinderen moest weten. Daarom schreef ik me in voor deze opleiding. Ik verwachtte veel inhoudelijke kennis op te doen. En ik hoopte dat ik daardoor beter in staat zou zijn om beleid hiervoor op te stellen en mijn collega’s te begeleiden.”

Wat heeft het opgeleverd?

“Allereerst heel veel inzicht. Júist begaafde kinderen hebben begeleiding nodig. En dat is meer dan het aanbieden van een lesmethode zoals Levelwerk. Wij maakten gebruik van het signaleringsinstrument DHH, maar we gebruikten dit helemaal verkeerd. Als wij het vermoeden van hoogbegaafdheid bij een leerling hadden, deden we de quickscan. Het maakte niet uit in welke groep de leerling zat. Terwijl DHH uitgaat van structureel signaleren. Dat begint al in groep 1 en herhaalt zich in groep 3 en groep 5. En wist je dat hoogbegaafde kinderen zich snel kunnen aanpassen naar de norm in de klas? Laat een kleuter eens een tekening van een mens die hij thuis gemaakt heeft mee naar school nemen. Je ziet dan pas écht wat hij/zij al kan.

Dit soort inzichten is nu allemaal verwerkt in ons beleidsstuk. En dat is het mooie van deze opleiding: de theorie is gelijk toe te passen op je eigen situatie op je eigen school.  Wat ik nodig had om beleid te kunnen schrijven was kennis. Hoe zit het bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid bij kleuters? Ik heb daarvoor collega’s geïnterviewd en samen ideeën opgedaan. En wat doen andere scholen voor kinderen met hoogbegaafdheid? We deden tijdens de opleiding praktijkbezoeken. Ik vond dat heel waardevol. Want wat er op je eigen school gebeurt, daarvoor heb je vaak een blinde vlek. Het kan ook anders.

De opleiding is bedoeld om met je eigen kennis een mening te vormen over hoe om te gaan met hoogbegaafdheid binnen jouw school. Je wordt hierover aan het denken gezet. Door zelf aan de slag te gaan, maar zeker ook door het enthousiasme van onze opleider Ragnild. Zij heeft echt kennis van zaken!”

Hoe verder

“Mijn beleidsstuk is klaar! En onze school gaat hiermee aan de slag. Vanaf volgend jaar word ik zelfs een dagdeel vrijgeroosterd om bezig te zijn met hoogbegaafdheid. Ik sta sterker in mijn schoenen, doordat ik kennis van zaken heb. Hierdoor kan ik mijn collega’s veel beter begeleiden en adviseren. Ik merk nu al dat collega’s mij weten te vinden op het moment dat hoogbegaafdheid bij een leerling een rol speelt. Mijn uitdaging voor het nieuwe schooljaar is om met Levelwerk en Jeelo-opdrachten  een duidelijke lijn neer te zetten. Ik kijk hier naar uit, ik ben nu immers de specialist!”

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..