Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Iedereen met plezier naar school
Artikel
Dieper graven in teksten
Effectief en betekenisvol begrijpend lezen met Close Reading
Hoe mooi zou het zijn dat je een klas vol gemotiveerde lezers hebt? Waarin jij als leerkracht ook zélf gemotiveerd bent om met begrijpend lezen aan de slag te zijn. Je aanpak werkt. Dat merk je aan de betrokkenheid van je leerlingen en zie je ook terug in de toetsresultaten. Je bent niet meer bezig om je les in de klas af te draaien, maar gaat betekenisvoller samen met je leerlingen dieper graven in teksten. De aanpak Close Reading helpt daarbij. Close Reading is een goed doordachte methodiek over hoe je met tekstbegrip om moet gaan. Je kunt in kleine stapjes beginnen, door aan te sluiten bij methodes die je al gebruikt. Dat maakt deze aanpak zo praktisch. Onderwijsadviseur Piers van der Sluis vertelt hierover:
Piers: “Begrijpend lezen is heel complex. Dat begint al met de definitie ervan. Want wat ís begrijpend lezen. Dat gaat om het doorhebben hoe een tekst in elkaar zit. Dat is dus meer dan het juiste antwoord geven op een vraag. Bij begrijpend lezen spelen veel processen zich af in het hoofd van een kind. Waarom gaat iets goed en waarom gaat het fout? Om hierachter te komen is het in gesprek gaan met kinderen cruciaal.”
“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Hardop denkend voordoen
“Close Reading vraagt van de leerkracht dat je samen met de leerlingen met teksten aan de slag gaat. De aanpak is gericht op het voordoen en het laten zien van hoe je het lezen van een tekst aanpakt. Hardop denkend voordoen helpt kinderen te laten inzien hoe leesprocessen verlopen. Je geeft met je instructie antwoord op de vragen: hoe moet ik het aanpakken en hoe moet ik dan denken.”
Rijke gevarieerde teksten
“Veel schoolteksten zijn afgestemd op het AVI niveau. Dat maakt dat het gekunstelde teksten zijn die precies voldoen aan het leesniveau. Dat merk je aan opsommingen van losse zinnen, weinig verbanden en een onduidelijke structuur. Met Close Reading ga je juist aan de gang met moeilijke en rijkere teksten. Authentieke teksten uit tijdschriften, kranten of boeken. En hele gevarieerde teksten zoals verhalen, recepten en gedichten. Met kwalitatief goede teksten lukt begrijpend lezen veel beter.”
Stimuleren van achtergrondkennis en woordenschat
“Met Close Reading ben je vaker met een tekst bezig. Dat doe je in drie sessies. Eerst ligt de focus op globaal tekstbegrip. Dus wie zijn de hoofdpersonen en wat doen zij. Totdat je uiteindelijk bezig gaat met dieper tekstbegrip. Wat is de bedoeling van de schrijver en wat wil de schrijver ons duidelijk maken. Het zou ook goed zijn om teksten rondom thema’s te hebben. In plaats van elke week een ander onderwerp. Met herhaling stimuleer je achtergrondkennis en woordenschat. Deze kennis en woordenschat is cruciaal voor het begrijpend kunnen lezen van een tekst. Hoe meer je begrijpt, hoe leuker dat is.”
Aansluiten bij wat een school al heeft
“Close Reading moet wel passen bij een school. Het is een visie op tekstbegrip over wat werkt wel en wat niet en het vraagt een andere manier van denken en werken van leerkrachten. Want werken met gevarieerde teksten, waar vind je die? En hoe ga je dan in gesprek met leerlingen? En hoe verhoudt dat zich met de huidige methode waarmee je werkt. Gelukkig zijn er allerlei mengvormgen te bedenken met elementen en werkvormen van Close Reading. Met onze training over Close Reading proberen we daarom aan te sluiten bij wat een school al heeft. Hoe kun je dan toch Close Reading een plek geven.”