De taalmethoden hanteren allemaal een didactiek die uitgaat van het uitspreken en beluisteren van een woord. Logisch ook, als je bedenkt hoe kinderen woorden spellen die ze nog niet eerder gelezen hebben. Geen kind zal dan een woord als katten met twee t’s schrijven. Je hoort er één, je schrijft er één. Cedin heeft een gratis stappenplan gemaakt om kinderen te helpen bij het schrijven van nieuwe woorden. Je kunt dit plan ook gebruiken bij het analyseren van de Cito- en methoderesultaten.
Kinderen schrijven in eerste instantie fonetisch. Hartstikke goed, want daar begint het mee. Zo krijgen ze plezier in het schrijven en ook lef om te schrijven. Er komt een moment dat we van leerlingen verwachten dat ze woorden schrijven die iedereen goed kan lezen en begrijpen. Dan is er meer nodig dan woorden schrijven zoals je ze hoort. Er komen voor kinderen meer stappen bij in hun strategie: regels kennen en toepassen, woorden uit je hoofd leren en controleren of je het goed geschreven hebt.
Cedin heeft een handig stappenplan gemaakt voor spellingremediëring, dit ondersteunt kinderen bij het denken. Uitgevoerd in plaatjes zodat ze het makkelijk kunnen onthouden. Dit stappenplan kun je nu gratis downloaden. Hang het op in de klas, of geef het ieder kind als boekenlegger.
Gebruik het stappenplan ook bij de analyse van de Cito- en methoderesultaten. De resultaten van deze analyse zijn eindelijk behapbaar in de verlengde instructie! Nieuwsgierig naar analyseren op basis van het stappenplan? Wij leggen het je graag uit.
Klik hier voor deze download als handige boekenlegger.
Cedin is dé organisatie voor iedereen die de kwaliteit van zijn onderwijs duurzaam wil versterken. Dagelijks trainen, coachen en adviseren wij onderwijsprofessionals in heel Nederland. Dat doen we altijd praktijkgericht, zodat je er morgen mee verder kunt.
Ontwerp en realisatie: NIO Communicatie & Internet
Congres van Goed naar Goud | 26 maart in Houten | Keynotes: Doug Lemov & Pedro de Bruyckere
Bekijk hier het programma en schrijf je in!“Close Reading is een aanpak om het leesplezier weer terug te krijgen!”
Lees hier het artikel