Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Een prachtige tijdelijke baan
Achtergrond
Elske Algra over het begeleiden van nieuwkomers
Niet iedereen binnen het onderwijs is specifiek opgeleid Nieuwkomers te begeleiden. Vaak krijg je te maken met andere en complexere begeleidings- en hulpvragen dan bij reguliere kinderen. Hoe ga je om met trauma’s, cultuurverschillen en een vreemde taal. Orthopedagoog-generalist Elske Algra begeleidt leerkrachten, intern begeleiders, schooldirecteuren en gebiedsteams hierbij.
“Een greep uit de vragen die ik behandel: hoe nemen we een goede intake af bij nieuwe leerlingen en wat is het juiste instroom- en/of uitstroomprofiel? Plaatsen we leerlingen op niveau of juist op leeftijd bij elkaar? Hoe gaan we om met getraumatiseerde kinderen?”, vertelt Elske. “Daarnaast help ik ook bij het opstellen van (beleids)notities voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs of schoolbesturen en voer ik consultatie en diagnostiek uit bij Nieuwkomers vanuit de driehoek kind-gezin-school”.
Aansluiten bij Nieuwkomers
Ontworteling en verlies zijn sleutelbegrippen die de komst van migrantengezinnen in een nieuwe omgeving beschrijven. Het land van aankomst is een land met andere gebruiken en gewoonten. Nieuwkomers proberen een nieuw evenwicht te vinden. “Naar school gaan is helend voor Nieuwkomers”, zegt Elske. “Aansluiten bij deze kinderen is een hele uitdaging als je geen ervaring hebt met kinderen die een andere taal spreken, een andere culturele achtergrond hebben en mogelijk getraumatiseerd zijn.”
“Ik vind het belangrijk dat de kinderen gehoord worden”
Elske is als orthopedagoog-generalist en systeemtherapeut een aantal jaren betrokken bij Nieuwkomers. Sinds een jaar werkt ze voor de Rijksuniversiteit Groningen als vrijwilliger mee aan het opstellen van orthopedagogische rapportages op basis van gesprekken met uitgeprocedeerde gezinnen waarbij de focus op de kinderen ligt. Deze rapportages worden gebruikt in rechtszaken tegen eventuele uitzetting. “Ik vind het belangrijk dat de kinderen gehoord worden, ik hoop dat ze dat rust en troost geeft”, aldus Elske.
Masterclass en cursussen
Geïnspireerd door haar vrijwilligerswerk verzorgt Elske vanuit Cedin masterclasses en cursussen die professionals helpen bij het omgaan met Nieuwkomers. “De cursussen en workshops zijn enorm praktijkgericht. Ik geef handvatten zodat men snel aan de slag kan. Er is veel ruimte voor het stellen van vragen en het inbrengen van eigen cases.” Daarnaast verricht Elske intervisie en casuïstiek op AZC scholen. Ze geeft kortdurende ondersteuning aan leerlingen in een internationale schakelklas in het voortgezet onderwijs. Ze helpt Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (PO en VO) met het opstellen van (beleids)notities en het wegzetten van consultatie en diagnostiek in relatie tot de onderwijsbehoefte van een leerling binnen het samenwerkingsverband.