Sterk praktijkgericht

Online of bij jou op school

Beschikbaar in heel Nederland

Deze pagina delen:

De ontwikkeling van executieve functies

Gedurende een dag op school neem je als leerling beslissingen, bedenk je hoe iets gedaan moet worden, maak je opdrachten en werk je samen. Kortom, je bent de hele dag bezig om je gedrag te sturen. Wat je aan vaardigheden laat zien (gedrag) is de zichtbare uitwerking van de onzichtbare werking van de executieve functies. Hoe je als kind je gedrag stuurt, wordt zelfsturing genoemd. De zelfsturing van kinderen is te observeren en ouders en leerkrachten spelen bij de ontwikkeling hiervan een belangrijke rol.

Werkwijze:

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van 2,5 uur. Middels een interactieve presentatie en opdrachten (zowel tijdens als tussen de bijeenkomsten door) ga je aan de slag met het thema.

Doel:

Deelnemers hebben kennis over de ontwikkeling van executieve functies en zijn in staat het (leer)gedrag van kinderen te verklaren vanuit de ontwikkeling van zelfsturing (executieve functies) en kunnen (indien nodig) eigen pedagogisch-didactisch handelen bijstellen. Je krijgt veel praktische tips en ideeën aangereikt om direct de volgende dag al toe te kunnen passen!

Executieve functies beïnvloeden het gedrag en het leren van kinderen. Het zijn vaardigheden die kinderen nodig hebben bij het dagelijkse handelen in de klas zoals het plannen, organiseren, onthouden en verwerken van informatie. Het helpt bij het vormgeven van goed onderwijs voor elk kind wanneer je kennis hebt van de executieve functies die er zijn, zoals je ook kennis hebt van de cognitieve functies.


Aan het einde van de bijeenkomst:

  • weet je wat executieve functies zijn (inhibitie, flexibiliteit, werkgeheugen) en hoe ze zich ontwikkelen;
  • weet je hoe deze EF in relatie staan tot het gedrag van je leerlingen in de klas en hoe je je eigen rol hierbij ziet;
  • heb je ervaren hoe jouw eigen inhibitie, flexibiliteit en werkgeheugen functioneren in een testsituatie;

              - Wat doet dit met je gedrag?

        - Wat betekent dit voor je leerlingen? 

Aan het einde van de bijeenkomst:

  • kun je aan je leerlingen een uitleg geven over de werking van ons geheugen en de rol van het werkgeheugen daarin;
  • weet je hoe het werkgeheugen in relatie staat tot het gedrag van je leerlingen in de klas;
  • heb je nagedacht hoe je je lesomgeving en instructie ‘werkgeheugenvriendelijk’ kunt maken;
  • heb je een situatie uit je eigen klas gekozen en omschreven als basis voor de ondersteuning van een leerling die moeite heeft met zelfsturing in bijeenkomst 3. 

Aan het einde van de bijeenkomst:

  • heb je verwoord in welke situaties het passend is om co-regulatie toe te passen en in welke niet;
  • heb je bij een leerling met zwakke zelfsturing een concreet ABC-plan opgesteld;
  • heb je nagedacht hoe je de omgeving hierbij zo optimaal mogelijk kunt inrichten;
  • heb je gereflecteerd op hoe je ouders en leerlingen kunt betrekken bij het ontwikkelen van zelfsturing;
  • heb je verwoord welke nieuwe elementen (EF) je toepast en gaat toepassen in het eigen handelen n.a.v. de bijeenkomsten.

Deze training is bedoel voor leerkrachten, intern begeleiders, gedragsspecialisten.

Inschrijven

Zwolle
15 april 2024

Meer info & prijs


Heb je vragen over deze training of ben je benieuwd of de training bij jou/jouw team past?

Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.


Vraag trainingsadvies aan