Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Flitsbezoeken in de klas

Cursus

Flitsbezoeken in de klas

Als directeur wil je graag regelmatig alle klassen bezoeken, maar het ontbreekt je vaak aan tijd. En als leerkracht wil je vermoedelijk graag leren van je collega’s. Door als directeur flitsbezoeken af te leggen met een duidelijke focus, is het mogelijk om in een paar minuten inzicht te krijgen in het functioneren van leerkrachten en hun ondersteuningsbehoefte(n).

Flitsbezoeken zijn korte, krachtige bezoeken in de klas, waarbij je met een beknopte kijkwijzer geconcentreerd observeert op vijf specifieke punten. Na enkele Flitsbezoeken kun je op basis van je observaties een reflectieve vraag formuleren en een korte reflectieve dialoog voeren met de leerkracht.

Het doel 
Het doel van Flitsbezoeken is om in de dialoog het leren van de leerkracht te stimuleren. Je maakt hem of haar bewust van zijn of haar keuzes en vergroot het reflectief vermogen. Hierdoor krijgt de leerkracht de kans het onderwijs verder te verbeteren. Het gaat dus niet om goed of minder goed functioneren, maar om het op gang brengen van een bewustwordingsproces of ontwikkeling. Wanneer je dit regelmatig doet, werk je aan een schoolcultuur die gericht is op leren en waarin het reflecteren op eigen handelen gemeengoed wordt. Tevens krijg je goed zicht op de kwaliteit van het primaire proces.

Deze aanpak is gebaseerd op het boek ‘The Threeminute Classroom Walk Through‘ van Carolyn Downey.

Over de cursus

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van twee uur en bestaat naast een interactief theoretisch deel, ook uit een praktisch deel: samen klassen bezoeken en direct toepassen wat je juist geleerd hebt.

Inhoud 
We oefenen in de bijeenkomsten het afleggen van een Flitsbezoek met een praktische kijkwijzer. Omdat je met een collega-cursist de klas ingaat en daarna bespreekt wat je gezien hebt, leer je beter kijken en observeren. Je krijgt direct feedback! Je leert tevens hoe je een reflectieve vraag formuleert en je maakt kennis met de reflectieve dialoog. Leren leren krijgt dus op verschillende manieren vorm tijdens deze cursus.

DATA
Dinsdag 24 september 2019
Dinsdag 29 oktober 2019
Dinsdag 19 november 2019

BIJEENKOMSTEN
Deze cursus bestaat uit 3 bijeenkomsten.

TIJD
Van 9.00-11.30 uur

BEDOELD VOOR
Directeuren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren en voor leerkrachten die het uitvoeren van collegiale consultaties, praktisch handen en voeten willen geven.

LOCATIE
De cursus vindt plaats op de school van één van de deelnemers, omdat er geoefend wordt in de klas.

PRIJS
€300,- per deelnemer

Cursusleider

Begeleiding en scholing
Managementtraining
(Incompany cursus)
Kleuters anno nu: kleuteronderwijs in de 21ste eeuw
(Incompany cursus)
Coachen met beeld
(Incompany cursus)
Gerelateerd aanbod

Deze cursus is aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat de cursus gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling via informeel leren. Kijk voor meer informatie op de website van het Schoolleidersregister PO.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..