Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Titel

Incompany cursus

Nieuw! Verdieping rekenen en taal voor onderwijsassistenten / klassenassistenten

Het vergroten van de algemene didactische kennis en de vakspecifieke kennis

In de praktijk werken onderwijsassistenten / klassenassistenten regelmatig met groepjes leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. Het is dan nodig om te weten hoe je zo’n begeleidings- of instructiemoment kunt structureren zodat leerlingen optimaal profiteren. Deze cursus gaat in op de algemene didactische kennis en op vakspecifieke kennis rond rekenen en/of taal.

Over de cursus

Het aanbod voor onderwijsassistenten bestaat uit twee cursussen die je los van elkaar kunt volgen:

  • Rekenen: algemene en vakspecifieke kennis
  • Taal: algemene en vakspecifieke kennis

Algemene didactische kennis

Het onderdeel algemene didactische kennis gaat in op het consequent omgaan met basisregels, basiscommunicatie en het geven van bevestigende positieve feedback. Je leert meer over groepsaansturing en de manier waarop je ervoor kunt zorgen dat je leerlingen taakgericht houdt. De volgende onderdelen zijn daarbij belangrijk:

  • Doelen bespreken
  • Voorkennis activeren
  • Presenteren (modelen)
  • Leerlingen onder begeleiding laten oefenen
Verdieping rekenen voor onderwijsassistenten

Om leerlingen te helpen hun rekenvaardigheid te vergroten is het van belang onderscheid te maken tussen rekenbegrip en rekensnelheid.

Rekenbegrip

Als het gaat om het begrip van leerlingen, is het van belang globaal zicht te hebben op de leerlijnen: wat moeten leerlingen in de onder-, midden- en bovenbouw aan rekenvaardigheden leren? Daarnaast zijn kennis hebben van en het kunnen gebruiken van het handelingsmodel en het drieslagmodel van grote didactisch waarde. Het handelingsmodel helpt onderwijsassistenten begrip bij leerlingen te vergroten door niet alleen op formeel niveau met ‘sommetjes’ te werken, maar ook vertalingen naar schematische, visuele of concrete representaties te maken. Het drieslagmodel is een strategie om leerlingen te helpen contextopgaven op te lossen.

Rekensnelheid

Als het om rekensnelheid gaat (automatiseren/memoriseren) heb je kennis nodig van aspecten die kinderen kunnen helpen om vaardigheden in te slijpen. Het gaat dan om hoogfrequent en gevarieerd oefenen.

Onderdelen van de cursus

Bijeenkomst 1

  • Leerlijn onderbouw (groepen 1 t/m 3)
  • Didactisch model voor instructie of begeleiding van subgroepen
  • Werken met het handelingsmodel
  • Praktijk opdracht

Bijeenkomst 2

  • Leerlijn middenbouw (groepen 4 en 5)
  • Drieslagmodel voor contextopgaven
  • Pedagogisch didactisch handelen
  • Groepsaansturing
  • Consequent omgaan met regels
  • Geven van positieve bevestigende feedback
  • Praktijkopdracht

Bijeenkomst 3

  •  Leerlijn bovenbouw (groepen 6, 7 en 8)
  • Automatiseren/memoriseren
  • Vertaalcirkel om begrip te vergroten
Verdieping taal voor onderwijsassistenten

Om goed te kunnen communiceren is een goede taalbeheersing essentieel. Bij taal maken we een onderscheid in mondeling ( spreken en luisteren) en schriftelijk ( schrijven en lezen) taalgebruik. Deze vier aspecten van taalonderwijs zijn nauw met elkaar verbonden.

Woordenschat

De overkoepelende vaardigheid die bij taalonderwijs belangrijke rol speelt is woordenschat. Als je woordenschat tekort schiet, is dat voor alle aspecten van taal een belemmering. Deze cursus gaat in op het belang van woordenschat en geeft je handvatten om leerlingen te ondersteunen die een zwakke woordenschat hebben.

Daarnaast zoomt de cursus in op spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Hoe kun jij (groepjes) kinderen op deze gebieden extra ondersteunen? Je krijgt in deze cursus een rugzak vol kennis, ideeën en tips die jou helpen om kinderen zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden.

Onderdelen van de cursus

Bijeenkomst 1

  • Didactisch model voor instructie of begeleiding van subgroepen
  • Didactiek van spelling

Bijeenkomst 2

  • Pedagogisch didactisch handelen
  • Groepsaansturing
  • Consequent omgaan met regels
  • Geven van positieve bevestigende feedback
  • Didactiek van begrijpend lezen

Bijeenkomst 3

  • Samenwerking met de groepsleerkracht
  • Het geven van feedback
  • Didactiek van technisch lezen

DATUM
Cursusdata worden in overleg afgestemd.

BIJEENKOMSTEN
Beide cursussen bestaan uit 3 bijeenkomsten.

TIJD
Tijden worden in overleg afgestemd.

BEDOELD VOOR
Onderwijsassistenten in het basisonderwijs.

LOCATIE
De cursus vindt plaats op de door jou aangegeven locatie.

PRIJS
Neem contact met ons op om te tarieven te bespreken.

Na het volgen van deze cursus ontvang je een bewijs van deelname.

Interesse in deze cursus?

Vul het onderstaande formulier in, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact op





Mijn functie:





Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze mailingen.

Ik ontvang graag mailingen over:






We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen over de desbetreffende cursus. Als je aangeeft de nieuwsbrief te willen ontvangen worden je gegevens ook gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief/mailing gericht op jouw interesse.

Wat is een incompany cursus?

Een incompany cursus is een groepstraining binnen jouw organisatie, waarvoor je zelf de deelnemersgroep samenstelt. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de cursus worden aangepast aan jullie situatie.

Begeleiding en scholing
Uk en Puk opfriscursus (Incompany cursus)
Allemaal Taal – Van 2F naar 3F (Cursus)
TINK (Incompany cursus)
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..