Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Titel
Ondersteuning op zorgniveau 3
Kinderen met leer- en/of gedragsproblemen hebben, hebben het vaak moeilijk op school en thuis. Dit kunnen leerlingen zijn zonder of met een diagnose. Er kan sprake zijn van beperkte sociale vaardigheden, weerbaarheid of zwakke executieve functies. Of kinderen die hooggevoelig, vaak boos en/of prikkelbaar zijn. Soms is er wel een diagnose gesteld en heeft de leerkracht te maken met een leerling die gediagnosticeerd is met bijvoorbeeld (faal)angst, dyslexie, dyscalculie, autisme, AD(H)D of ODD. Om deze kinderen goed te ondersteunen in de klas wordt er veel tijd en expertise gevraagd van de leerkracht. Binnen de wet passend onderwijs wordt er verwacht dat het onderwijs kan voorzien in specifieke onderwijs en ondersteuningsbehoefte. Vaak lukt dit, maar voor sommige leerlingen blijken extra (externe) ondersteuning toch wenselijk. Daarvoor kun je bij Cedin terecht.
Driehoek kind- gezin- school
Tijdens een intake bepalen we samen de noodzakelijke activiteiten voor school en thuis. We onderzoeken samen met het kind, de ouders en school wat er nodig is om de hulpvraag van het kind te beantwoorden. Daarvoor observeren wij ook in de klas en stemmen we regelmatig af met ouders en school.
We stellen een behandelplan op, toetsen daar waar nodig en evalueren we dit vanuit de driehoek kind, ouder, school. Wekelijks begeleiden wij het kind op school, buiten de klas, gedurende maximaal zes maanden.
Per traject maken we een maatwerk offerte, waarin we een integrale aanpak realiseren waarbij zowel het onderwijs als de jeugdzorg bijdragen aan de oplossing. In het overzicht hieronder vind je een aantal voorbeeldtrajecten met een indicatie van de tijdsinvestering en kosten.
Meer informatie?
Neem voor meer informatie contact op met Siska Hummel of stel je vraag hieronder.
Expert in zorg en onderwijs
In ons werk staat de driehoek kind – gezin – school centraal. Tijdens multidisciplinaire overleggen, binnen onze praktijken kunnen onze medewerkers terugvallen op de aanwezige expertise en ervaring in het onderwijs en de jeugdzorg. Zo vind je bij ons, naast onze zorg-professionals, experts op het gebied van hoogbegaafdheid, taal en lezen, rekenen en sociale veiligheid op school, denk hierbij aan groepsvorming en pesten. Wij werken met evidence informed/based methodieken.
Eventueel adviseren wij ouders in een verwijzing naar en behandeling vanuit de jeugdzorg.