Sterk praktijkgericht

Online of bij jou op school

Beschikbaar in heel Nederland

Deze pagina delen:

Hoogbegaafdheid uit zich op verschillende manieren in gedrag. Emotionele, sociale, cognitieve, fysieke en omgevingsfactoren spelen hierbij een rol. Begaafde leerlingen presteren dus niet allemaal op dezelfde manier. Sommigen doen het goed, terwijl anderen onvoldoende profiteren van het onderwijsaanbod en risico lopen om te blijven zitten of af te stromen. Sommige leerlingen passen zich aan, vermijden risico's en presteren daardoor onder hun vermogen. Dat kan leiden tot onderduiken, psychosomatische klachten of uitval. Anderen vertonen juist onaangepast en opstandig gedrag uit verveling of frustratie, met het risico op een negatieve spiraal en mogelijk schooluitval.


Met deze opleiding ontdek je dat er bij begaafde leerlingen geen eenvoudige antwoorden zijn. Je leert de juiste vragen te stellen om evidence-informed in te spelen op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen. En ook hoe je collega's hierbij kunt begeleiden. Het is een hele praktische opleiding, maar wel met een stevige theoretische basis.


Wat levert het op?

Na de opleiding kun je je registreren als specialist begaafdheid bij de LBBO-SB en ben jij dé inspirator en motivator voor hoogbegaafdheid op jouw school.

  • Je hebt je ontwikkeld op het gebied van je eigen visie en de schoolvisie op het gebied van hoogbegaafdheid;
  • Je bent in staat het basisarrangement voor hoogbegaafde leerlingen op te zetten in jouw klas en/of school;
  • Je kunt met jouw kennis en kunde collega’s ondersteunen, zodat ook hun vaardigheden worden vergroot;
  • Je weet ook jouw kennis omtrent het aanvullende arrangement op klas-, school- en bestuursniveau in te zetten en wijkt tijdig uit naar externe hulp als je ziet dat leerlingen daar behoefte aan hebben. 


Uitgangspunten van de opleiding

Bij deze opleiding hanteren we de volgende visie: leren doe je passend bij je eigen beginsituatie, van en met elkaar, waarbij de docent rolmodel en procesbegeleider is. We gaan hierbij uit van drie leidende principes: personaliseren, evalueren en borgen en teamleren. Hieronder lichten we dat én de opbouw van de opleiding toe.

Personaliseren

Leren doe je passend bij je eigen beginsituatie. De opleiding bestaat uit deelnemers met verschillende achtergronden, functies en voorkennis. Tijdens bijeenkomsten gaan we waar nodig differentiëren en personaliseren. We maken hierbij gebruik van een door ons ontwikkelde matrix die rekening houdt met zowel inhoud als de verschillende functies. Ook zijn er verschillende keuzemodules beschikbaar. Daarbij is nadrukkelijk aandacht voor groei in kennis, maar óók in vaardigheden, toepassing, ontwikkeling van visie en je professionele attitude. Dit garandeert dat je voldoet aan de minimumnorm die wij hebben gesteld op het gebied van kennis, vaardigheden en attitude. Tegelijkertijd heb je hierdoor keuzevrijheid in je eigen leerproces.


Evalueren en borgen

Bij de start van de opleiding stemmen we jouw beginsituatie en specifieke leerwensen af. Als je bepaalde onderwerpen al beheerst, bespreken we dit met jou. Tijdens de opleiding evalueren we regelmatig of we nog op de juiste leerlijn zitten. Dat doen we met gerichte vragen in de portfolio’s en door gesprekken te voeren en bij te sturen waar nodig. Tegelijkertijd borgen we dat iedereen voldoet aan de minimumnormen van Cedin en LBBO-SB om te voldoen aan het behalen van het diploma. Aan het eind brengen we de vaardigheidsgroei van alle deelnemers in kaart en evalueren we met jullie de opleiding. Op deze manier houden we de kwaliteit van onze opleiding hoog. 


Teamleren

De opleiding is niet alleen gericht op individuele ontwikkeling, maar vooral op professionele groei. Door kennis te delen binnen jouw team en bestuur wordt de impact van de opleiding enorm vergroot. Praktijkopdrachten zijn gericht op jouw werksituatie, waardoor je niet alleen aan je eigen vaardigheden werkt, maar ook aan het versterken van de kennis en vaardigheden binnen jouw school of bestuur.

Ook besteden we veel aandacht aan het wisselen tussen eigen perspectief en dat van anderen. De opleidingsgroep is een team waarin we veel van en met elkaar kunnen leren. We zijn ervan overtuigd dat je meer leert door kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. We gebruiken daarvoor verschillende werkvormen, zoals bijvoorbeeld peer assessment. 

Module 1 – basiszorg – kennisvergroting en kunde

De opleiding start met het vergroten van de kennis een vaardigheden die je nodig hebt om het basisarrangement te kunnen bieden. Ook leer je hoe je vanuit jouw rol als Specialist Hoogbegaafdheid van de school deze kennis en vaardigheden overbrengt naar collega’s en ouders, en hoe je het bestuur kunt adviseren op het vlak van hoogbegaafdheid.


Module 2 – breedtezorg – aanpassingen binnen en buiten de klas

De opleiding verdiept zich vervolgens in het aanvullende arrangement. In elke groep zitten leerlingen die een aanvullend arrangement nodig hebben. Soms kom je met het bieden van de basisaanpak niet verder. Hoogbegaafde leerlingen kunnen belemmeringen hebben die een goede leerontwikkeling in de weg staan, zonder dat er sprake is van een stoornis. In zulke gevallen is er sprake van een verkeerde match tussen leervraag en onderwijsaanbod. We onderzoeken hoe de oplossing hiervoor binnen de school gevonden kan worden.


Module 3 – dieptezorg – coaching, begeleiding en zorg

Na de basis- en aanvullende arrangementen komt de overstap naar complexe zorg aan de orde. Hoe help je hoogbegaafde kinderen die bijvoorbeeld moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen? En hoe ondersteun je leerlingen die last hebben van langdurige motivatieproblemen?


Begeleide intervisie

Iedere deelnemer heeft twee keer een online intervisiemoment van 2,5 uur.



De opleiding richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) die een coördinerende rol willen vervullen als specialist hoogbegaafdheid binnen hun team of bestuur. De theoretische basis van de opleiding is universeel, maar de praktijkopdrachten en focus tijdens lesdagen zijn gericht op het jonge kind, PO of VO, afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent. Daarnaast zijn er keuzemodules beschikbaar die aansluiten bij jouw vakgebied en leerwensen.

De opleiding bestaat uit 9 bijeenkomsten (totaal 68 uren), begeleide intervisie (totaal 15 uren) én zelfstudie (totaal 240 uren).


De exacte verdeling van uren vind je in onze brochure.

Aan de slag

Tijdens de lesdagen gebruiken we verschillende werkvormen en momenten om van elkaar te leren en expertise te delen. Je legt een portfolio aan en bestudeert achtergrondinformatie en materialen, waaronder drie boeken en diverse wetenschappelijke artikelen die bij de opleiding zijn inbegrepen. Je bereidt de lesdagen voor door literatuur te bestuderen en verwerkt de theorie vervolgens in praktijkopdrachten. Daarmee zorgen we er voor dat je de theorie kunt toetsen of toepassen in de praktijk. Intervisie zorgt voor extra aandacht voor jouw professionele ontwikkeling en schoolgerelateerde ontwikkelingen. Daarnaast ontwikkelt elke deelnemer gedurende het jaar een eigen interventieaanpak. Dit kan bijvoorbeeld een beleidsplan zijn, een plan voor het opzetten van een plusklas of een plan voor het coachen van collega’s bij het maken van een passend aanbod.


Inschrijven

Zwolle
10 september 2024

Meer info & prijs


Heb je vragen over deze opleiding of ben je benieuwd of de opleiding bij jou/jouw team past? Neem dan contact op met de adviseur of vraag trainingsadvies aan.


Vraag trainingsadvies aan