Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Titel

Symposium

Anders kijken naar technisch lezen

Dit symposium is geannuleerd.

Ben jij benieuwd naar verrassende en prikkelende invalshoeken voor jouw leesonderwijs? Laat je inspireren tijdens het symposium ‘Anders kijken naar technisch lezen’. Met onder andere dr. Elsje van Bergen over de erfelijkheid van leessnelheid en diverse workshops. Concrete toepassingen voor je dagelijkse praktijk worden afgewisseld met boeiende visies op (leren) lezen.

 

Programma

15.00 uur – Leessnelheid vooral door aanleg
Dr. Elsje van Bergen

Opgroeien tussen de boeken en de allerbeste school: vaak worden de opvoeding en het onderwijs aangewezen als dé oorzaak van verschillen in leesvaardigheid. Erfelijke aanleg wordt vaak genegeerd, terwijl uit onderzoek blijkt dat hoe snel kinderen (leren) lezen juist behoorlijk erfelijk bepaald is. In deze lezing neemt dr. Elsje van Bergen je mee naar de nature en nurture van dyslectici, snellezers, leeshaters en boekenwurmen.

15.35 uur – Workshopronde 1

  • Slimme kleuters en lezen: wij willen lezen, wij kunnen lezen, maar we zijn kleuters..
  • SpeLezen – Boeken dicht, de hoeken in!
  • Wat wil jíj ler/zen?
  • Formatieve assessment? Lees ik dat nu goed?

16.35 uur – Pauze

16.45 uur – Workshop ronde 2

  • Slimme kleuters en lezen: wij willen lezen, wij kunnen lezen, maar we zijn kleuters…
  • SpeLezen – Boeken dicht, de hoeken in!
  • Wat wil jíj ler/zen?
  • Formatieve assessment? Lees ik dat nu goed?

 

Over de workshops

Workshop 1 - Slimme kleuters en lezen: wij willen lezen, wij kunnen lezen, maar we zijn kleuters…

Voor jonge kinderen is de basisschool vaak dé stap naar mooie nieuwe tijden; ik ga echt dingen leren. Eenmaal in groep 1 is het toch anders…anders dan verwacht. Want hoe moet het nu? Mag ik laten zien dat ik de letters al kan? Is het normaal dat ik al kan lezen en de andere kinderen nog niet? Hoe komt het dat juf niet weet dat ik al kan lezen? Dit zijn vragen die bij slimme jonge kinderen een rol spelen om verder te komen in hun ontwikkeling. Jij kunt kinderen daarin ondersteunen. Wat is dan belangrijk? En hoe wordt dat meegenomen naar groep 3?

Na deze workshop:

  • Ken je de belangrijkste achtergrondinformatie over slimme jonge kinderen en het lezen.
  • Heb je praktische handvatten gekregen om je onderwijs aan te passen voor deze doelgroep.

Deze workshop wordt gegeven door: Sherrill Woldberg

Workshop 2: SpeLezen - Boeken dicht, de hoeken in!

Hoe leren kinderen tot een jaar of 7? Door te spelen! Desondanks is het onderwijs in de onderbouw steeds schoolser geworden. Lang stilzitten en veel individueel verwerken van de leerstof is het gevolg. Dat kan anders!

In deze workshop maak je kennis met de principes van SpeLezen: een aantrekkelijke aanpak om kinderen van groep 1 t/m 3 op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen en schrijven, op een manier die bij hen past. Hoe zorg je ervoor dat letterkennis en elementaire leeshandeling veelvuldig en actief worden geoefend? We laten zien hoe je dit met veel visuele ondersteuning, gebaren en een vleugje theater kunt doen, zodat het een spetterend geheel wordt, waar alle kinderen elke dag met plezier aan meedoen.

Na deze workshop:

  • Heb je verrassende en concrete ideeën om op een andere manier met aanvankelijk lezen aan de slag te gaan

Deze workshop wordt gegeven door: Sylvia Venema

Workshop 3: Wat wil jíj leren/lezen? Over eigenaarschap en leesmotivatie

Eigenaarschap wordt in het onderwijs steeds vaker genoemd als voorwaarde voor het activeren en motiveren van kinderen. Kan het geven van eigenaarschap ook samen gaan met leren lezen? Tuurlijk! En als kinderen meer eigen keuzes mogen maken zou dat een positief effect kunnen hebben op de leesmotivatie? Vast! Maar let op, we willen niet dat de leerkracht het zicht op de leesontwikkeling verliest. Hoe gebruik je in zo’n situatie je methode (of juist niet) en wat is je rol als leerkracht precies. Dáár gaat de workshop over!

Na deze workshop:

  • weet je wat leerlingen nodig hebben om zelf keuzes te maken die hen verder helpen in hun leesontwikkeling
  • weet je hoe je als leerkracht toch zicht en invloed houdt op die ontwikkeling

Deze workshop wordt gegeven door: Ferdau Terpstra.

Workshop 4: Formatieve assessment? Lees ik dat nu goed?

Formatieve assessment is een manier van werken waarbij informatie wordt verzameld over het leerproces van de leerling met als doel dat proces verder te brengen. Nu denk je vast: ‘Daar gaan we weer. Toetsen. En erger nog: meer toetsen!’. Het mooie aan formatieve assessment is echter dat het ook anders kan. Tijdens de workshop gaan we op zoektocht naar andere – en inspirerende – manieren om het leerproces in beeld te brengen en formatieve assessment te gebruiken tijdens de les.

Na deze workshop:

  • begrijp je wat formatieve assessment is.
  • ken je het belang van formatieve assessment voor het leren lezen.
  • ken je verschillende manieren waarop je formatieve assessment in de klas kunt inzetten.

Deze workshop wordt gegeven door: Marian van den Berg.

Symposium is geannuleerd

Vanwege onvoldoende deelname hebben wij het symposium ‘Anders kijken naar technisch lezen’ helaas moeten annuleren. Wij vinden dit ontzettend jammer en vervelend voor de geïnteresseerden. Deelnemers die zich hebben aangemeld voor het symposium hebben hierover een e-mail ontvangen.

Begeleiding en scholing
Allemaal Taal – Van 2F naar 3F
(Cursus)
TINK
(Cursus)
Nieuwkomers en goed taalonderwijs
(Incompany cursus)
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..