Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Masterclasses Hoogbegaafdheid

Masterclasses

Masterclasses hoogbegaafdheid

Onderwijs bieden aan slimme kinderen kun je heel ingewikkeld maken. Wij geloven in laagdrempelige en praktische aanpassingen om je onderwijs anders vorm te geven en daarmee beter tegemoet te komen aan de leerbehoeften van deze doelgroep.

In onze masterclasses denken we met je mee over manieren om dat onderwijs vorm te geven. Hoe? Door bijvoorbeeld te kijken hoe je de regie over het leerproces van (hoog)begaafde leerlingen met hen kunt delen of hoe je tijdens je leesonderwijs ruimte kunt maken voor alle leerlingen, inclusief de (hoog)begaafde leerlingen, om zich te ontwikkelen.

Via vier masterclasses van drie uren – die ook afzonderlijk van elkaar te volgen zijn – bieden we je een andere kijk op het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.

  • Masterclass 1: SpeLezen
  • Masterclass 2: Begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte
  • Masterclass 3: Leerlingbegeleiding
  • Masterclass 4: Self en peer assessment

 

Benodigde voorkennis

Om de masterclasses te volgen is het een pré dat je kennis hebt van de theoretische achtergrond van hoogbegaafdheid. Daarnaast heb je kennis van en ervaring met de signalering en schooldiagnostiek, de richtlijnen compacten leerlijn 1 en 2 en met organisatie én materialen van verrijken.

 

Inhoud per masterclass:

Masterclass 1 - SpeLezen (groep 2 en 3)

18 september 2019 van 14.00 tot 17.00 u

SpeLezen is een aantrekkelijke aanpak om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen en schrijven en ontwikkeld door Cedin.

De unieke werkwijze is in eerste instantie bedoeld voor groep 3 en is grotendeels ook geschikt voor groep 2 en 4. Deze aanpak leent zich uitstekend voor je onderwijs aan slimme en hoogbegaafde leerlingen, het maakt het differentiëren naar dat al lezende kind makkelijker.

De nadruk ligt op het werken met eigen teksten van de leerlingen die daardoor al snel de functie van geschreven en gedrukte taal doorhebben en intrinsiek gemotiveerd zijn om lezers en schrijvers te worden.

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je inzicht in hoe je spel kunt verbinden aan formeel leren.
  • heb je handvatten gekregen hoe je aan kan sluiten bij ieders niveau.
  • heb je inzicht gekregen hoe je dit kan organiseren in een combinatiegroep, maar ook in een homogene groep.
Masterclass 2 - Begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte

11 december 2019 van 14.00 tot 17.00 u

Complexe zorgvragen met betrekking tot hoogbegaafde kinderen staat in deze masterclass centraal. Te denken aan kinderen die onderpresteren, vastlopen, dreigen thuis te zitten. We gaan in op de hulpvraag en welke stappen daarna te volgen zijn.

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je kennis over (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
  • heb je inzicht in de problematiek van (hoog)begaafde leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
  • heb je inzicht in de begeleiding van deze doelgroep.
  • heb je zicht op wat nodig kan zijn op school om antwoord te kunnen geven op de behoeften van deze leerlingen.
Masterclass 3 - Leerlingbegeleiding

18 maart 2020 van 14.00 tot 17.00 u

Wanneer je slimme kinderen wilt helpen, is de juiste begeleiding nodig. Gesprekken voeren, een relatie met hen opbouwen, eigenaarschap geven. En dat allemaal met een klas vol andere leerlingen. Toch is de begeleiding van slimme kinderen van belang om ook hen de juiste zorg te kunnen bieden die zij nodig hebben. Het levert informatie voor jou en zelfinzicht voor de leerling op. Beide belangrijk om passend onderwijs te kunnen bieden waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat.

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je praktische handvatten om een gesprek met een (hoog)begaafde leerling te voeren.
  • weet je hoe je een gesprek met een (hoog)begaafde leerling kunt voorbereiden.
  • weet je hoe je gesprekken met deze doelgroep kunt organiseren.
  • ben je je bewust van je eigen houding, taal, toon en mimiek tijdens een gesprek met een (hoog)begaafde leerling.
  • heb je inzicht in effectieve feedback voor (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om effectieve feedback aan (hoog)begaafde leerlingen te geven.
Masterclass 4 - Self en peer assessment

20 mei 2020 van 14.00 tot 17.00 u

Als we het hebben over onderwijs aan slimme kinderen, dan hebben we het al snel over ‘leren leren’. Een belangrijk onderdeel van leren leren is dat het kind inzicht krijgt in het eigen leerproces. Door als leerkracht self en peer assessments in te zetten, stimuleer je de leerlingen om zelf na te denken over hun doelen en criteria waaraan ze moeten voldoen om die doelen te behalen. Deze informatie gebruiken de leerlingen vervolgens om telkens de eigen ontwikkeling te monitoren en hun leerproces bij te sturen.

Na het volgen van deze masterclass:

  • begrijp je wat randvoorwaarden zijn om self en peer assessments in te zetten bij (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om (hoog)begaafde leerlingen gezamenlijk doelen te laten bespreken en te evalueren.
  • heb je praktische handvatten om self en peer assessments in te zetten voor het monitoren van het leerproces van (hoog)begaafde leerlingen.
  • heb je praktische handvatten om (hoog)begaafde leerlingen aan te leren om hun eigen werk en dat van anderen te bekijken en daar feedback op te geven.

DATA
18 september 2019
11 december 2019
18 maart 2020
20 mei 2020

Trainingsdata voor incompany trainingen worden in overleg afgestemd.

BIJEENKOMSTEN
Er zijn 4 masterclasses die je afzonderlijk van elkaar kunt volgen. Iedere masterclass bestaat uit 1 bijeenkomst van 3 uur.

TIJD
Van 14.00 tot 17.00 u

BEDOELD VOOR
Leerkrachten in het basisonderwijs.

LOCATIE
Cedin, Lavendelheide 21, Drachten

PRIJS
Neem contact met ons op om de tarieven te bespreken.

Wat is een incompany cursus?

Een incompany cursus is een groepstraining binnen jouw organisatie, waarvoor je zelf de deelnemersgroep samenstelt. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de cursus worden aangepast aan jullie situatie.

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact op





Mijn functie:





Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze mailingen.

Ik ontvang graag mailingen over:






We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen over de desbetreffende cursus. Als je aangeeft de nieuwsbrief te willen ontvangen worden je gegevens ook gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief/mailing gericht op jouw interesse.

Begeleiding en scholing
Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong
(Incompany cursus)
Differentiëren bij Engels voor begaafde leerlingen
(Incompany cursus)
De slimme kleuter
(Incompany cursus)

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..