Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Titel

Masterclasses

Verdieping hoogbegaafdheid

Hoe geef je zwaardere ondersteuning aan excellente of (hoog)begaafde leerlingen?

Passend onderwijs gaat over een zo passend mogelijk aanbod voor alle leerlingen, niet alleen voor leerlingen met een beperking of een leerprobleem, maar ook voor excellente of (hoog)begaafde leerlingen. Passend onderwijs stelt de leerbehoefte van de leerling centraal, die vormt het vertrekpunt voor wat leerlingen nodig hebben op school. In een masterclass van 3 uur geven we je handvatten waarmee je excellente of (hoog)begaafde leerlingen extra en zwaardere ondersteuning kunt bieden.

Benodigde voorkennis

Om de masterclasses te volgen is het een pré dat je kennis hebt van de theoretische modellen van hoogbegaafdheid. Daarnaast heb je kennis van en ervaring met de signalering en schooldiagnostiek, de richtlijnen compacten leerlijn 1 en 2 en met organisatie én materialen van verrijken.

Over de masterclasses

Er zijn 6 masterclasses die je afzonderlijk van elkaar kunt volgen.

  • Masterclass 1 – Moeite met leren en executieve functies
  • Masterclass 2 – Leren en onderpresteren
  • Masterclass 3 – Coachen van (hoog)begaafde leerlingen
  • Masterclass 4 – Verdieping slimme kleuters
  • Masterclass 5 – Dubbel bijzonder
  • Masterclass 6 – De mogelijkheden en kansen die groep 3 biedt voor slimme leerlingen

 

Inhoud per masterclass:

Masterclass 1 - Moeite met leren en executieve functies

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je kennis van executieve functies
  • kan je deze kennis plaatsen als onderdeel van leren leren
  • kan je dit in verband brengen met de problemen van (hoog)begaafde leerlingen met leren op school
  • ken je interventiemogelijkheden om de executieve functies te versterken
  • ken je het belang van passende feedback en kan je deze toepassen
  • ken je de noodzaak en enkele mogelijkheden om het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen vorm te geven m.b.t. leren leren
  • weet je de kennis van de theorie over executieve functies en van de interventiemogelijkheden daadwerkelijk toe te passen bij hoogbegaafde kinderen in de klas
Masterclass 2 - Leren en onderpresteren

Na het volgen van deze masterclass:

  • weet je wat onderpresteren is
  • wat de oorzaken van onderpresteren zijn
  • weet je waarom onderpresteren moeilijk herkend wordt
  • ken je enkele interventiemogelijkheden
  • weet hoe je de theorie over onderpresteren en over interventiemogelijkheden daadwerkelijk toe kunt passen bij hoogbegaafde kinderen in de klas
Masterclass 3 - Coachen van (hoog)begaafde leerlingen

Na het volgen van deze masterclass:

  • heb je inzicht in de verschillen in leren tussen jongens en meisjes
  • heb je kennis van leren leren en leerstijlen
  • heb je kennis van verschillende facetten in leren leren, cognitief en metacognitief
  • Ken je een aantal coachingsvaardigheden en kan je deze toepassen
Masterclass 4 - Verdieping slimme kleuters

Na het volgen van deze masterclass:

  • Heb je kennis over slimme kleuters
  • Heb je kennis over het specifiek maken van een passend aanbod, rekening houden met executieve vaardigheden, metacognitieve vaardigheden en emotionele ontwikkeling
  • Ken je de onderwijsbehoeften van slimme kleuters en weet je hoe je daarmee om kunt gaan in de klas

Deze masterclass wordt tevens gevuld door de praktijk. Daarbij verwachtten we dat de deelnemers materialen en voorbeelden meenemen uit hun praktijk. Dat zal de onderlegger worden waaraan we de kennis hangen en de vaardigheden die nodig zijn. Er is ruimte om specifieke vragen te stellen.

Masterclass 5 - Dubbel bijzonder

Na het volgen van deze masterclass:

  • Heb je kennis over dubbel-bijzondere leerlingen
  • Heb je inzicht in de problematiek van dubbel-bijzondere leerlingen
  • Heb je inzicht in de begeleiding van deze doelgroep
  • Heb je zicht op wat nodig kan zijn op school om antwoord te kunnen geven op de behoeften van deze leerlingen
Masterclass 6 - De mogelijkheden en kansen die groep 3 biedt voor slimme leerlingen

Na het volgen van deze masterclass:

  • Heb je kennis over het maken van een passend aanbod in groep 3
  • Ken je de mogelijkheden van versnellen en klassen doorbrekend werken
  • Heb je kennis over de emotionele ontwikkeling

DATA
Trainingsdata worden in overleg afgestemd.

BIJEENKOMSTEN
Er zijn 6 masterclasses die je afzonderlijk van elkaar kunt volgen. Iedere masterclass bestaat uit 1 bijeenkomst van 2 uur.

TIJD
Tijden worden in overleg afgestemd.

BEDOELD VOOR
Leerkrachten in het basisonderwijs.

LOCATIE
Cedin, Lavendelheide 21, Drachten

PRIJS
Neem contact met ons op om te tarieven te bespreken.

Interesse in deze cursus?

Vul het onderstaande formulier in, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact op




Mijn functie:





Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze mailingen.

Ik ontvang graag mailingen over:






We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen over de desbetreffende cursus. Als je aangeeft de nieuwsbrief te willen ontvangen worden je gegevens ook gebruikt voor het verzenden van de nieuwsbrief/mailing gericht op jouw interesse.

Wat is een incompany cursus?

Een incompany cursus is een groepstraining binnen jouw organisatie, waarvoor je zelf de deelnemersgroep samenstelt. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de cursus worden aangepast aan jullie situatie.

Begeleiding en scholing
Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong
(Incompany cursus)
Differentiëren bij Engels voor begaafde leerlingen
(Incompany cursus)
De slimme kleuter
(Incompany cursus)

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..