Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Het (mis)matchmodel
Artikel
Het (mis)matchmodel
Onze collega Ragnild Zonneveld ontwikkelde het (mis)matchmodel: Begaafd onderwijs vanuit bio-ecologisch perspectief.
Ragnild: “In de dagelijkse praktijk zie ik vaak hoogbegaafde kinderen, die om de een of andere reden tegen knelpunten in hun ontwikkeling zijn aangelopen. Die zijn vastgelopen in het onderwijs en/of in zichzelf. Hoogbegaafdheid lijkt daarin regelmatig de verklarende factor, maar is zelden de enige. De kinderen hebben er geen boodschap aan of het door
persoonlijkheidskenmerken en/of door hoogbegaafdheid komt. Zij hebben hulp nodig. Dat is mijn uitgangspunt geweest in de zoektocht naar een verklarend model.
Geïnspireerd door het bio-ecologische perspectief en op basis van literatuuronderzoek heb ik het (mis)matchmodel ontwikkeld. Een verklarend model dat kijkt naar de brede aanleg en ontwikkeling van het kind in/en de context. Het kan ondersteuning bieden bij oplossings- en handelingsgericht werken met leerlingen die knelpunten ervaren. In de afgelopen maanden ben ik bezig geweest met aanscherpen en onderbouwen.
Ik wil het eindresultaat graag met jullie delen. Dus jullie mogen dit model delen en gebruiken. En ik ben natuurlijk benieuwd wat jullie er van vinden!”