Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Het rekenonderwijs verbeteren
ARTIKEL
Het rekenonderwijs verbeteren.
Zo doen wij dat!
De rekenresultaten van onze school moeten omhoog. Hoe doen we dat? De rekenwerkgroep vindt het werken aan de verbetering van ons rekenonderwijs belangrijk, maar het is te groot voor de IB’er om alleen daarmee aan de slag te zijn. Wat kunnen we doen? We hebben heel veel nieuwe ideeën om met rekenen aan de slag te gaan. Hoe voeren we dat uit?
Zoveel scholen, zoveel vragen. Wat zijn de stappen die jouw school kan zetten voor het verbeteren van het rekenonderwijs? Marinda is onderwijsadviseur en rekenspecialist bij Cedin: ‘Het is ontzettend belangrijk dat een team een advies krijgt waar ze zélf mee verder kunnen. Een gezamenlijk startpunt om met elkaar op te focussen. Dat is waar ik schoolteams heel graag bij help.’
Waar staan we nu en waar gaan we mee aan de slag?
‘Om een realistisch beeld te krijgen van een school, houd ik een nulmeting. Ik kom hiervoor een dag naar de school toe. Ik kijk met leerkrachten mee in de klas, voer gesprekken met directie, ib’er en rekencoördinatoren en zit ook met de teams om tafel. Dat levert mij veel informatie op over het didactisch handelen, analyseren van rekenen en visie en beleid op rekenonderwijs. Tegelijkertijd zie ik ook heel veel praktische dingen. Hoe heeft rekenen bijvoorbeeld een plek binnen de inrichting van een klaslokaal of hele school en zijn er veel zwakke of juist sterke rekenaars? Aan het einde van zo’n dag breng ik in de teams het gesprek al op gang. Waar kunnen jullie mee aan de slag? Wat is voor teamleden praktisch haalbaar? Aan welke punten kun je denken? Waar heeft de school extra ondersteuning bij nodig? De school hoeft mijn advies niet af te wachten. Ik heb namelijk altijd tips waarmee je de volgende dag uit de voeten kunt.’
Met de goede dingen bezig zijn en blijven
‘Wat ik terugkrijg is dat scholen het fijn vinden dat ik met ze meekijk, omdat ze zelf vaak vastzitten in bepaalde patronen. Ik kan het rekenonderwijs van een school vergelijken met andere scholen. En neem alle kennis en kunde die er is rondom rekenonderwijs mee. Ik weet bijvoorbeeld hoe je de rekenmodellen in het onderwijs terug kunt laten komen. Voor een directeur kan het prettig zijn dat vreemde ogen dwingen. Dat hoor ik ook wel eens. Maar dat is natuurlijk niet mijn insteek. Ik wil dat scholen met de goede dingen bezig zijn en blijven. Sterk en goed rekenonderwijs, daar sta ik voor.’
Wat brengt het jou?
‘Het is ontzettend verrijkend om met een school bezig te zijn met het verbeteren van het rekenonderwijs. Waarom worden bepaalde keuzes gemaakt? Ook ik leer hiervan. Soms heeft een school net de keuze voor een nieuwe methode gemaakt, en blijkt dat er al heel veel kennis in huis is. Maar nét die specifieke rekenkennis ontbreekt. Dan richt ik mijn advies daar op. Het advies dat ik op basis van deze nulmeting geef is dus altijd op maat. Je kunt vervolgens bij Cedin teamtrainingen (op locatie, hybride of online) volgen of leerkrachten laten begeleiden op specifieke rekenonderwerpen. Het geeft energie om te weten dat je met de goede dingen bezig bent. Ook ik krijg daar energie van!’
Durf uit te proberen en te leren
Wij geloven dat iedereen zich kan ontwikkelen, altijd. Dat dit soms niet vanzelf gaat, begrijpen wij ook. Daarom ondersteunen wij schoolteams die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren. En bieden wij individuele onderwijsprofessionals aanbod om zich te ontwikkelen. Wij zorgen altijd voor een advies op maat dat aansluit bij de dagelijkse praktijk van een school. Dit doen wij met trainingen (op locatie, hybride en online), podcasts, e-learnings en webinars.