Hybride professionaliseren: een blijvertje

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Iedereen met plezier naar school

Artikel

Hybride professionaliseren: een blijvertje

Scholen kunnen bij Cedin hun professionalisering op allerlei manieren vormgeven. Met een webinar, online training gecombineerd met fysieke bijeenkomsten of e-learnings.
In sneltreinvaart is er de afgelopen jaren een interessante mix ontstaan van digitaal en fysiek professionaliseren. We noemen dat hybride. Waarom dat goed nieuws is voor onderwijsprofessionals en wat Cedin hierin nog meer van plan is, vragen we aan Marjolijn Sikken en Marinka Bakker. Zij stonden aan de wieg van onze hybride dienstverlening. 

Samen uitproberen wat werkt 

Onderwijsadviseurs Marjolijn Sikkens en Marinka Bakker

Marjolijn: “Het is niet zo dat we nog helemaal niets online deden, maar door corona was er ineens een hele duidelijke urgentie. Als eerste zijn we leerlingen die zorg nodig hadden online gaan behandelen, want deze hulp konden we natuurlijk niet te lang uitstellen. Toen het duidelijk werd dat de coronacrisis wel even zou duren, hebben we ook fysieke trainingen voor scholen omgezet naar online trainingen. Natuurlijk ging dat niet zonder slag of stoot, zowel onze adviseurs als de scholen moesten daaraan wennen. Het was ook een zoektocht naar de ideale tools. We werken nu veel met Teams, LessonUp en onze online Cedin Academie.”  

Marinka: “Omdat er een crisissituatie was, accepteerden we van elkaar dat we het moesten leren. We gingen nieuwe uitdagingen aan en hielpen elkaar. Dat moeten we vasthouden: bewandel nieuwe wegen, probeer samen uit wat werkt. Dat geldt zowel voor scholen als voor ons als organisatie.” 

Leerkracht meer aan zet 

Marjolijn: “We zien met onze webinars dat leerkrachten veel makkelijker zelf de stap zetten om zich op een bepaald onderwerp bij te scholen. Ze zijn minder afhankelijk van de professionaliseringstrajecten die de school inkoopt. Zo’n webinar plan je eenvoudig in, je hebt geen reistijd, de kosten zijn laag en het is ‘just in time, just enough’. Het levert je vaak net even de inspiratie op om bijvoorbeeld die paar leerlingen die nog moeite hebben met automatiseren bij rekenen weer op weg te helpen of handvatten te krijgen voor interventies rondom spelling. Je zou het microlearning kunnen noemen: een korte leeractiviteit waar je op dat moment behoefte aan hebt om je lessen of jezelf verder te ontwikkelen.”

Marinka: “Zodra we een webinar herhalen, zien we vaak andere collega’s van dezelfde school aanhaken. Zo kun je dus ook als team aan professionalisering werken. Het begint bij één enthousiaste collega en gaat vervolgens als een olievlek door school. Daarbij, het lerarentekort maakt het lastiger om tijd vrij te maken voor trainingen. Deze digitale (of hybride) manier van professionaliseren zorgt ervoor dat leerkrachten minder de klas uit hoeven. Een webinar kun je na schooltijd volgen, een e-learning doorloop je wanneer het jou past.

Marjolein: “Natuurlijk zullen fysieke trainingen en coaching altijd blijven bestaan. Elkaar ontmoeten heeft absoluut meerwaarde en is soms zelfs noodzakelijk, bijvoorbeeld voor het observeren van lessen of het begeleiden van een leerling. Maar de combinatie van fysiek en digitaal is heel krachtig. We horen ook terug van deelnemers dat ze het heel fijn vinden om in de Cedin Academie leerstof door te nemen of een uitlegfilmpje te bekijken ter voorbereiding op een fysieke training. En vervolgens weer in de Cedin Academie terecht kunnen voor verdiepingsopdrachten. Zo is onze opleiding ‘Specialist Hoogbegaafdheid’ bijvoorbeeld opgebouwd. De kunst is natuurlijk om de ideale mix te vinden. Die ook voor iedereen weer anders kan zijn. Een online training lijkt afstandelijk, maar overbrugt tegelijkertijd ook afstanden. Leerkrachten uit Zeeland komen nu in contact met leerkrachten uit Groningen.” 

 

“Kies wat voor jou of jouw team op dat moment passend is om jullie ontwikkeling te ondersteunen.

 

Toekomstplannen: variatie en flexibiliteit 

Marjolijn: “We gaan door op de weg die we ingeslagen zijn met allerlei online, fysieke en hybride trajecten. De webinars blijven we geven en verder doorontwikkelen. Om nog meer variatie aan te bieden, maken we nu ook compacte e-learnings die leerkrachten zelfstandig kunnen doorlopen in zo’n 2 à 3 uur. Denk bijvoorbeeld aan een e-learning over automatiseren en memoriseren: een specifiek onderwerp binnen een bepaald vak- of themagebied. We zetten het hybride leren ook steeds meer in tijdens professionaliseringstrajecten op scholen. Dit geeft de mogelijkheid om te differentiëren in ons aanbod. Leerkrachten die de basis van automatiseren nog niet voldoende onder de knie hebben, volgen bijvoorbeeld de e-learning over automatiseren, voordat ze aansluiten bij het teamtraject waarin het rekenonderwijs een boost krijgt.”

Marinka: “Podcasts staan op het wensenlijstje. Het grote voordeel van podcasts is dat je flexibel bent: je luistert bijvoorbeeld in de auto van school naar huis, tijdens het koken of joggen. Je kunt stoppen wanneer je wilt of de podcast nog eens beluisteren. Bij al deze nieuwe vormen van professionaliseren geldt dat het je als leerkracht in staat stelt om eerst laagdrempelig kennis te maken met een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld rondom kansrijke combinatieklassen of de organisatie van een plusklas. Vervolgens kun je als leerkracht of schoolteam bepalen of je daarmee voldoende op weg bent geholpen of je dat je nog verdere scholing nodig hebt. Kortom, je kiest wat voor jou of jouw team op dat moment passend is om jullie ontwikkeling te ondersteunen.” 

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..