Iedereen met plezier naar school

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Iedereen met plezier naar school

Artikel

Iedereen met plezier naar school

Colette Oving en Sacha van Nek zijn leerkrachten van groep 7 van OBS De Opslach in Franeker. Zij draaien al een aantal jaren samen dit leerjaar. Dit schooljaar merkten ze dat de groep uit balans was. Om dit op te lossen vroegen ze ondersteuning van Cedin. We spraken met beide leerkrachten hierover:

Wisselwerking in de groep

Colette Oving en Sacha van Nek: “Samen met de leerlingen zijn er afspraken gemaakt over hoe we in de groep met elkaar omgaan. Op het bord laten wij aan de kinderen per vak zien hoe goed het gaat en op welke koers we met elkaar varen.”

“Onze groep is een echte jongensgroep. Met 17 jongens en 5 meisjes zaten wij constant in een storm. Zo voelde het. Leerlingen deden luidruchtig en er werd veel gesproken. Wij vroegen ons oprecht af wat er gebeurde. Zijn wij als leerkrachten wel goed bezig? Maike heeft ons en de groep daarom geobserveerd. Ze heeft gekeken hoe voorspelbaar ons eigen gedrag is. Maar ook wie degenen zijn die de groep aansturen. Dat zie je als leerkracht niet. Zij kon dat mooi observeren. Bepaalde blikken tussen kinderen mis je tijdens het lesgeven. Uiteindelijk bleek het echt te gaan om een wisselwerking in de groep.”

Lessenserie met de kinderen

“Maike heeft vervolgens een aantal workshops in de klas gegeven. Dit was bedoeld om de kinderen inzicht te geven in hun eigen gedrag. Waar staan ze? Hoe fijn vind je het in de klas? Hoe veilig voel jij je? Kun je goed werken? Uit een anonieme vragenlijst bleek bijvoorbeeld dat er ook kinderen waren die het eigenlijk helemaal niet zo leuk vonden in de klas. Het mooie daarvan was dat de groep samen besloot dat dit niet de bedoeling kon zijn. Daarom hebben we samen afspraken gemaakt over het gedrag wat ze moeten laten zien om iedereen met plezier naar school te laten gaan.

We hebben nu meer inzicht welke rollen de kinderen binnen de groep hebben. De leider is duidelijk. Als je die een beetje op de hand hebt, kom je een heel eind. Wat we heel mooi vonden is het verhaaltje dat Maike met de kinderen deelde over terugkijken op school. Welke mooie herinneringen heb je dan? Dat hoor je nu nog steeds terug: ‘Juf, we maken nu samen mooie herinneringen hè?’”

Elkaar aanspreken op gedrag

“Doordat we nu meer inzicht hebben in hoe onze groep werkt, ervaren we dat we meer grip hebben. De kinderen corrigeren elkaar steeds vaker in de klas. Dat is wel mooi om te zien. Wij hoeven niet meer om stilte te vragen. Dat regelen ze zelf als we het teken geven. Ook tijdens de lessen: wij lopen naar het schema en ze maken hun herstelmoment.

We hebben samen met de kinderen inzicht gekregen in de groep. Hierdoor kregen juist ook de stillere kinderen een boost. Ze hoorden namelijk dat zij erg goed bezig zijn in de groep. Dat compliment sterkte deze kinderen in hun goede gedrag. En ze wilden ons zelfs helpen het beter te doen. Door bijvoorbeeld anderen aan te spreken op negatief gedrag.”

Begeleidingstraject Grip op je groep

 

In iedere groep proberen mensen hun positie te bepalen. Dat is voor leerlingen in een klas niet anders. Leerkrachten spelen een belangrijke rol in het actief leiden van dit groepsproces. Op die manier ontstaat een veilige sfeer in de klas waarin kinderen zich prettig voelen en het beste uit zichzelf en elkaar kunnen halen. Soms merk je dat de groepsdynamiek is verstoord. Er is veel onrust en negativiteit en jij bent na een lesdag al je energie kwijt. Er lijkt dus van alles aan de hand, maar je komt er niet achter wat er nou precies speelt. Hoe krijg je dan weer grip op je groep?

Met onze begeleiding ‘Grip op je groep’ staat een groepsdynamische coach naast de leerkracht of het team. In gelijkwaardige interactie ontstaat oprecht enthousiasme voor de kansen die je in de klas kunt creëren!

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..