Interview deelnemer opleiding Specialist Hoogbegaafdheid

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Interview deelnemer opleiding Specialist Hoogbegaafdheid

Interview deelnemer

Karin Breider is coördinator Passend Onderwijs op de Sint Lukas in Drachten. Vanuit haar functie heeft zij veel te maken met hoogbegaafde leerlingen op deze school. Toen de specialist hoogbegaafdheid vertrok, koos zij ervoor de opleiding tot Specialist Hoogbegaafdheid te gaan volgen samen met nog een collega. “Het vertrek van onze collega betekende dat er veel kennis op het gebied van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen verloren ging. Ik wilde graag beter kunnen onderbouwen waarom wij op school dingen voor hoogbegaafde leerlingen doen zoals we deze doen. Ik wilde meer kennis op doen en zo betere adviezen kunnen geven  in de gesprekken met betrokken ouders.”

‘Hoe kunnen we binnen onze school werken aan kennisvergroting over hoogdbegaafdheid in het onderbouwteam?’

Aan de slag met je eigen wensen

“Het mooie aan deze opleiding is dat je eigen wensen en de wensen van de school het startpunt zijn. Daar ga je mee aan de slag. Ik richtte mij op de onderbouw, mijn collega op de bovenbouw. We kregen theorie waarin hoogbegaafdheid vanuit veel verschillende invalshoeken wordt belicht. Deze theorie kon ik gelijk verwerken in mijn werkstuk, een plan gericht op het begeleiden van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. ‘Hoe kunnen we binnen onze school werken aan kennisvergroting over hoogbegaafdheid in het onderbouwteam?’ De opleiding maakte veel inspiratie bij mij los. Ik heb allerlei ideeën opgedaan, zoals casusbesprekingen in het team en het opzetten van een kleuter verbredingsgroep. We zijn nu daadwerkelijk bezig met het opzetten van een dergelijke groep. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor het implementeren en het borgen van hoogbegaafdheid binnen de eigen school. Wij hebben bijvoorbeeld kwaliteitskaarten ontwikkeld die als handvat dienen om te bepalen hoe we volgend schooljaar verder gaan met de ontwikkeling van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.”

Nieuwe inzichten

“De opleiding heeft ons nieuwe inzichten opgeleverd. Binnen onze school waren we terughoudend om leerlingen te laten versnellen. Soms zijn kinderen cognitief heel sterk, maar sociaal emotioneel nog erg jong. Vaak ze zijn juist wel toe aan een stapje extra. Dat inzicht heb ik mee kunnen nemen in gesprekken met ouders over het wel of niet laten versnellen van hun kind. Doordat ik de kennis nu heb, merk ik dat ouders beter kan adviseren en zij hier sneller in meegaan. Ze nemen je adviezen makkelijker aan doordat ze goed zijn onderbouwd.”

Een mooi leerproces

“Ik vind de opleiding een absolute aanrader! Het zit gewoon heel goed in elkaar, de combinatie van theorie en praktijk onder begeleiding van een kundige adviseur maakt het tot een degelijk geheel. Het is daarbij écht een leerproces: je gaat reflecteren op jezelf, stapt uit je eigen comfortzone en ervaart daardoor een persoonlijke worsteling, iets wat hoogbegaafde kinderen ook ervaren. Een  deel van de lessen en de begeleiding verliep vanwege corona helaas online, maar dat was goed ingericht. In de opleiding is ook veel tijd voor intervisie. Dat is leuk en erg leerzaam, omdat iedereen met andere onderwerpen op het gebied van hoogbegaafdheid bezig is. Door die kennis met elkaar te delen versterk je elkaar. Dat is een waardevolle aanvulling en we houden dan ook zeker contact met elkaar!”

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..