Juist kiezen voor vooruitgang

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Juist kiezen voor vooruitgang

Onderzoek voor gemeenten

Juist kiezen voor vooruitgang

Monitoren van de uitvoering en verantwoording van NPO-Interventies

De plannen van het Nationaal Programma Onderwijs vragen in korte tijd veel van kinderopvang, scholen en gemeenten. Inmiddels hebben gemeente samen met kinderopvang en scholen de urgentie binnen de gemeente bepaald en gaan ze aan de slag met gekozen aanvullende maatregelen, begeleiding of kennisdeling.

Onze experts kun je inzetten voor het uitvoeren van een objectieve 0-meting. Wij verzamelen, analyseren en interpreteren gegevens en monitoren welk effect de gekozen plannen hebben. Zo ben je verzekerd van een juiste verantwoording van gemeentelijke NPO-Interventies.

Kennis en inhoudelijke expertise op elk thema van het Nationaal Programma Onderwijs

‘Onze adviezen zijn direct bruikbaar, je kunt er gelijk mee aan de slag!’

 

Lianne Bleker: gespecialiseerd onderwijsadviseur en praktijkgericht onderzoeker van Cedin:

“Cedin is een brede organisatie met veel kennis en inhoudelijke expertise in zowel zorg als onderwijs. Wij kunnen op elk thema wat betekenen in de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs.”

“Het onderzoek legt de aandachtsgebieden binnen de gemeente bloot. Wij brengen met onze adviezen helder in beeld welke vervolgstappen nodig zijn. Hoe help je vervolgens scholen en kinderopvang het gemeentelijke beleid te vertalen naar onderwijsinhoud?

Onze onderwijsadviseurs kunnen hier inhoudelijk over meedenken. Daarvoor sluiten we aan bij gemeentelijke werkgroepen op thema’s die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen. In de werkgroep praten we met stakeholders onderwijsinhoudelijk en/of op zorgthema’s mee over de te zetten stappen. Is het bijvoorbeeld gemeentelijk beleid om de laaggeletterdheid binnen de gemeente aan te pakken, dan weten onze onderwijsadviseurs taal-lezen welke interventies hiervoor het beste ingezet kunnen worden. Zijn er zorgen over kinderen met leer- en gedragsproblemen binnen de gemeente? Dan weten wij welke integrale aanpak in zowel het onderwijs als de jeugdzorg bijdragen aan een oplossing. Onze adviezen zijn direct bruikbaar en je kunt er gelijk mee aan de slag!”

Onderwijsinterventies monitoren, evalueren en verduurzamen
Wij kunnen ook de rol van procesbegeleiding op ons nemen. Als procesbegeleider bewaken wij dat de plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd en wie welke rol hierin heeft. Zo monitoren we de uitvoering en leveren we input voor de verantwoording van de NPO-interventies.

Onderzoeksopdrachten waar Cedin zich mee bezighoudt

Voorbeelden

  • Hoe staat het met de taalvaardigheid, rekenvaardigheid en/of CKV van leerlingen in de basisschoolleeftijd binnen de hele gemeente?
  • Hoe presteren leerlingen in groep 2, 4 en 8 op de scholen op taal en rekenen?
  • Wat zijn adviezen die basisscholen uitbrengen en in hoeverre komen die overeen met de daadwerkelijke plaatsing?
  • Welk percentage doelgroepkinderen krijgen zowel voor- als vroegschools een VVE-aanbod?
  • Welk percentage doelgroepkinderen nemen voorschools deel aan een VVE-programma?
  • In hoeverre worden de ouders van de doelgroepkinderen bereikt met een ouderprogramma?
  • Welk percentage doelgroepkinderen in groep 2 haalt de landelijk gemiddelde leerwinst op de taaltoets?

 

Wil jij in gesprek met Cedin over de onderzoeksvraag binnen jouw gemeente? Wij informeren je graag over onze mogelijkheden op het gebied van onderzoek naar kinderopvang en onderwijs binnen jouw gemeente. Meer informatie aanvragen doe je hier. Of je leest er hier meer over.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..