Lezen en groentesoep: maak lezen leuk met de juiste ingrediënten!

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Lekker lezen is hartstikke leuk!

Achtergrond

Lezen en groentesoep: maak lezen leuk met de juiste ingrediënten!

Wil jij ervoor zorgen dat kinderen lezen leuk gaan vinden? Dan is er maar één ding dat telt en dat is het creëren van positieve leeservaringen! Wordt lezen een ‘moetje’, dan werkt het averechts. Dat is tegelijk de paradox. Van veel lezen word je namelijk een betere lezer, het vergroot je woordenschat en je kennis van de wereld. Maar dan moet je lezen wel leuk vinden. Hoe zorg je nu voor zoveel mogelijk positieve leeservaringen?

Wat lezen leuk maakt (en groentesoep lekker)

Lezen leuk maken is net als een grote pan met groentesoep. Veel ingrediënten zorgen ervoor dat lezen leuk wordt (en de soep lekker smaakt). Hieronder staan een aantal ingrediënten op een rij:

  • Stel dat een kind moeite heeft met lezen of zelfs nog helemaal niet kan lezen, maar gek is op trekkers. Hij of zij bladert ontspannen door een tijdschrift met trekkers. Alleen al door het (samen) bladeren en het kijken van de plaatjes heb je een positieve leeservaring te pakken. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen.
  • Laat kinderen lezen wat ze willen lezen. We laten ze vaak verplicht een boek kiezen op hun eigen niveau. Geef ze de vrijheid om iets te kiezen vanuit hun eigen oprechte interesse*. Merk jij op dat het boek te moeilijk is, dan kom je in actie met de vijf-vinger-truc!

*Kanttekening: als het gaat om boeken met heftige onderwerpen dan is het wel goed er op aan te sturen dat het kind een ander boek kiest.

De vijf-vinger-truc

Laat het kind zelf een willekeurige bladzijde kiezen in het boek en een vinger opsteken als het een woord niet begrijpt of te moeilijk vindt om te lezen. Heeft hij/zij voor het einde van de bladzijde vijf vingers in de lucht, dan is het boek te moeilijk. Op deze manier laat je dat het kind zelf ontdekken en een nieuw boek kiezen.

  • Als je als leerkracht met de klas gaat stillezen, ga dan zelf ook stillezen. Geef het goede voorbeeld en ga niet rondlopen of op je telefoon zitten swipen.
  • Probeer de periode van de leestijd op te rekken. Voor de effectiviteit van lezen geldt: doe het minder vaak, maar langer. Dat zorgt voor rust en geeft tijd voor verdieping.
  • Doe iets met het gelezen boek als het uit is. En probeer dan iets origineels te verzinnen. Geef kinderen een bakje met vijf opdrachten en laat ze kiezen wat ze willen doen, bijvoorbeeld: teken een nieuwe voorkant voor het boek.
  • Je kunt ook een beloning in het vooruitzicht stellen. Als kinderen bijvoorbeeld vijf boeken gelezen hebben, krijgen ze een leesdiploma of mogen ze de leesbokaal een ochtend op hun tafel hebben.
  • Een leuke leesopdracht voor tijdens het lezen is: maak drie potjes met leuke, grappige, interessante woorden. Elke keer als het kind één van deze woorden tegen komt, mag hij het woord op een strookje schrijven en in het potje stoppen. Je kunt dan na het lezen samen kijken welke woorden in het potje zijn gekomen.

Zoals je kunt lezen vraagt het een hoop creativiteit om kinderen te verleiden om te gaan lezen en het creëren van positieve leeservaringen. Onthoud daarbij:  lezen moet niet leuk zijn, maar lekker gemaakt worden!

Nog meer leestips!

Bekijk ook onze leestips op YouTube!

In de reeks; Hoe houd je lezen leuk voor je kind? vertellen we hoe je als ouder kan bijdragen aan het leesplezier van je kind.

Cedin biedt allerlei trainingen op het gebied van Taal & Lezen. Je vindt ze hier!

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..