Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Over de cursus ‘Wat werkt bij technisch lezen?’
Achtergrond
Over de cursus ‘Wat werkt bij technisch lezen?’
- door Piers van der Sluis.
De cursus Wat werkt bij technisch lezen? heeft deze titel gekregen omdat we in de praktijk veel zaken tegen komen die niet werken om kinderen een betere en gemotiveerde lezer te laten worden. Dat is frustrerend voor zowel jou als leerkracht als voor je leerlingen.
In deze cursus geven we je, naast een stevige theoretische basis rondom het technisch leesproces, vooral tools en tips die je direct in je klas kunt uitproberen en toepassen en waarvan je zult zien dat ze ook resultaat opleveren. In de cursus leer je bijvoorbeeld hoe je kinderen goede feedback kunt geven op het lezen. Als je na een leesbeurt tegen een leerling zegt: “Goed gelezen”, dan zegt dit nog niks. Als je feedback specifieker maakt wordt het voor een leerling veel waardevoller. Bijvoorbeeld: “We zouden goed letten op de intonatie bij een vraagteken en ik kon bij jou echt horen dat je het vraagteken las.”
Tijdens de cursus gaan we één avond dieper in op kinderen met dyslexie. Hoe herken je dyslexie en nog belangrijker hoe kun je dyslectische kinderen zo optimaal mogelijk begeleiden bij het leesproces?
Ook de goede lezers komen in de cursus aan bod. We vertellen je wat je met deze leerlingen kunt doen om ze gemotiveerd te houden, waarbij hun leesvaardigheid zich goed blijft ontwikkelen. Tenslotte staan we ook uitgebreid stil bij de vraag welke interventies jij als leerkracht kunt uitvoeren om kinderen gemotiveerde lezers te laten worden/ blijven.
Bekijk hier alle informatie over de cursus Wat werkt bij technisch lezen?