Over SpeLezen: boeken dicht, de hoeken in!

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Een prachtige tijdelijke baan

Achtergrond

SpeLezen: boeken dicht, de hoeken in!

Het taalonderwijs in groep 3 kan makkelijker, leuker en beter. Dat doe je met SpeLezen! “Hier worden we weer enthousiast van!” “Lezen is echt leuk!” “Eindelijk weer tijd om te spelen!”

Sylvia Venema-Eissens, onderwijsadviseur bij Cedin, is bedenker én ervaringsdeskundige van Spelezen. Ze vertelt erover:

“Als leerkracht van groep 2/3 merkte ik destijds dat de gebruikelijke methode niet aansloot bij het niveau van de kinderen en daarnaast erg veel tijd opslokte. Het frustreerde me dat ik daardoor moeite had om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Te weinig aandacht voor groep 2 en teleurgestelde kinderen in groep 3. “Mogen wij nu ook spelen?” “Wanneer leer ik iets nieuws?” “Dit is zo moeilijk…”

Terwijl ik hen wilde laten genieten van alle soorten en maten boeken verdween het leesplezier evenals het, voor hen zo belangrijke, spel als sneeuw voor de zon. Tijd om het anders aan te pakken!

Spel als uitgangspunt voor lezen en schrijven

Ik begon de leesmethode flexibeler te hanteren en probeerde de kinderen wat meer achter hun tafeltjes vandaan te krijgen. Spel werd het uitgangspunt om te lezen en schrijven. Daarnaast schroefde ik mijn verwachtingen op, want de kinderen bleken tot veel meer in staat dan ik dacht.

Langzamerhand kreeg SpeLezen vorm. Er was meer tijd om middels spel te leren. De resultaten gingen omhoog en alle kinderen (ook die van groep 2!) genoten van lezen en schrijven.

Jarenlang heb ik met veel plezier en met mooie resultaten op deze manier gewerkt en nu kun jij dat ook!”

De werkwijze SpeLezen

De naam ‘Spelezen’ is een combinatie van spelen, lezen en spellen, dit omdat het één onlosmakelijk verbonden is met het andere. Spelezen is een aantrekkelijke aanpak om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen en schrijven. De unieke werkwijze, in eerste instantie bedoeld voor groep 3, maar die grotendeels ook geschikt is voor groep 2 en 4, kan ook ingezet worden in een groep 1, 2 , 3 en maakt dat het managen van een combinatiegroep 2/3 of 3/4 een stuk makkelijker gaat.

Elke dag een gezamenlijke start waarbij de letterkennis, lezen en spelling, veelvuldig worden geoefend, maar dan niet saai… Lekker actief, veel visuele ondersteuning, gebaren en een vleugje theater maken het tot een spetterend geheel waar alle kinderen elke dag met plezier aan meedoen.

De nadruk ligt op het werken met eigen teksten van de leerlingen die daardoor al snel de functie van geschreven en gedrukte taal begrijpen en intrinsiek gemotiveerd zijn om lezers en schrijvers te worden.

Spelezen is uitdagend en ondersteunend tegelijkertijd. Leerlingen kunnen leren op een manier die past bij hun eigen ontwikkeling. Een must bij het vormgeven van gepersonaliseerd leren.

Of je nu met of zonder methode werkt… SpeLezen is dé manier om je taalonderwijs een enorme boost te geven!

Begeleiding en scholing
Onderzoekend leren
(Workshop)
Mooi, weer spelen in de onderbouw!
(Incompany cursus)
Concrete corners
(Incompany cursus)
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..