Rekenen en wiskunde betekenisvol opnemen in het spel

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Rekenen en wiskunde betekenisvol opnemen in het spel

Artikel

Webinar Rekenpret met peuters

Rekenen en wiskunde betekenisvol opnemen in het spel

Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang zijn veel bezig met zorgen en spelen. De afgelopen jaren hebben zij zich daarnaast vooral ingezet voor de taalontwikkeling van peuters. Heel logisch, maar wist je dat je juist ook rekenen en wiskunde betekenisvol kunt opnemen in het spel?  Wil jij veel ideeën en inspiratie opdoen om op een speelse en laagdrempelige manier rekenactiviteiten (bewuster) toe te passen in je dagelijkse programma? Dan is het webinar ‘Rekenpret met peuters’ écht wat voor jou!

Gerkina Doze is adviseur bij Cedin en geeft dit webinar: “Zelf ervaren en zelf doen. Dat is het uitgangspunt van dit praktische webinar. Een beetje theorie, maar vooral leren van elkaars ervaringen en nieuwe ideeën opdoen. Bedoeld om je er bewuster van te maken dat rekenen meer is dan alleen tellen.”

Ander spel uitlokken
“Rekenen en wiskunde zit in het dagelijks spel, in de routines en gewoontes. Hoe kan je dit nog meer expliciet stimuleren? Als je maar één formaat blokken hebt en je voegt daar variatie aan toe in de vorm van plantjes en poppetjes, zul je zien dat een kind ook anders gaat spelen. Datzelfde gebeurt als je kleuren toevoegt of juist materiaal weglaat. Je lokt hiermee dus ander spel uit. Daar gaan we het met elkaar over hebben.”

Rekentaal
“Voor peuters zit bezig zijn met rekenen en wiskunde in hele eenvoudige dingen. Denk aan de routines zoals het aan tafel gaan om te eten. Hoeveel kindjes zijn er? Hoeveel bordjes en bekertjes moet je dan op tafel zetten? Kinderen doen zo spelenderwijs ook al ervaring op met bijvoorbeeld optellen. Dit gebeurt wanneer je bijvoorbeeld te weinig bekertjes hebt.  En als je naar buiten gaat. Hoeveel jongens en hoeveel meisjes zijn er? We doen de laarzen aan. Wie heeft grote voeten? Wie heeft kleine voeten? Het is uiteindelijk de interactie die jij als pedagogisch medewerker hebt met een peuter of hij of zij er iets van leert. En wat dacht je van een spel waarmee je met de bal rolt. Over de grond gaat de bal langzaam, van een glijbaan af snel. Waarom gaat de bal makkelijker door het grote poortje en past hij niet door de kleine poort? Allemaal rekentaal, waar jij op in kunt spelen zonder dat het een rekenlesje wordt.”

Aan de slag met de SLO ervaringsdoelen van peuters
Tijdens het webinar voeren we samen meerdere opdrachten uit. Zo is er een opdracht waarbij je met één van de SLO ervaringsdoelen van peuters een rekenactiviteit moet bedenken passend bij een thema. Neem bijvoorbeeld het doel Tijd binnen het thema Verkeer met begripsvorming rond ‘iets duurt lang of iets duurt kort’ en kennismaken met de functie van een klok. Welke activiteit kun je hierbij bedenken? Je doet dit niet alleen, maar samen met de andere deelnemers van het webinar. Ik garandeer je dat je vol inspiratie het webinar verlaat.”

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..