Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Samenwerking tandem IB’er en directeur nodig om school goed draaiende te houden
Deelnemers aan het woord
‘Samenwerking tandem IB’er en directeur nodig om school goed draaiende te houden.’
Het tandem van directeur en intern begeleider kan een energieke samenwerking tot stand brengen tussen teamleden. Hoe sterk deze teamleden ook in leeftijd, ervaring, mensbeeld, persoonlijkheid en ambitie van elkaar verschillen. In de Tandem-Driedaagse van Cedin over leiderschap, management en cultuur leer je als tandem hoe belangrijk het is om samen op te trekken. Je leert het grotere belang van het team te zien en hoe je kunt signaleren hoe collega’s functioneren.
Intern begeleider Ellen Hoftijzer en directeur Nicole Schaaps van basisschool De Wiekslag in Voorst, besloten als startende IB’er en directeur mee te doen aan deze Tandem-Driedaagse. Nicole: ‘In onze nieuwe rol wilden we de cursus gebruiken om onze samenwerking vorm te geven. Het was voor ons zoeken wie wat zou moeten doen en vooral hoe je als tandem ervoor zorgt dat alle neuzen binnen je team dezelfde kant op staan. Het belangrijkste advies dat we kregen? Vooral heel duidelijk samen optrekken.’
Ellen: ‘Als IB’er ben ik spin in het web, maar mijn rol is niet beoordelend maar wél adviserend. We hebben geleerd om onze nauwe samenwerking als tandem daarom intern goed uit te dragen, zodat hier geen onduidelijkheid over bestaat. Onze samenwerking is nodig om onze school goed draaiende te houden.’
Je team ondersteunen en op de rails zetten.
Binnen het team van De Wiekslag speelt een aantal zaken die verbeterd zouden kunnen worden. Nicole: ‘Na het afronden van de Tandem-Driedaagse zijn we samen gaan kijken naar ons team. Hoe ziet ons team er nou eigenlijk uit? Waar zitten onze zorgen? Hoe gaan we problemen oplossen? Hoe gaan we collega’s aanspreken? We voelden ons door de Tandem-Driedaagse gesterkt in onze acties. Door wat we hebben geleerd, zijn we bewuster. Is iets een incident of een patroon? Is dit wat we willen? We weten nu heel goed waar we op moeten letten, wat het grotere belang is van een goed functionerend team.’
Nicole: ‘Wat mij vooral is bijgebleven is de opmerking dat één rotte appel binnen het team voor je hele team voelbaar kan zijn, en dat je daar dus op moet acteren.’ Dat was een eye-opener en heeft ons geholpen onze visie en beleid te formuleren. Het fijne aan de cursus was dat we onze casus mochten inbrengen. Onze medecursisten hebben we verdiepende vragen kunnen stellen in een veilige setting. Dat maakt de cursus heel praktijkgericht. We kregen alle ruimte om te sparren. Anders dan de intervisie binnen de eigen stichting, waar je altijd spreekt met collega’s over collega’s die ze kennen. Wij kijken mede hierdoor terug op een hele plezierige driedaagse met een kundige adviseur.’
Lees hier meer over de cursus Tandem-Driedaagse.