Veerkracht

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Veerkracht

BLOG

Ragnild Zonneveld is onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en pedagogisch coach. Ze begeleidt scholen, kinderopvangorganisaties, kindcentra, ouders en kinderen op het gebied van hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong. Daarnaast is ze, als jonge kind specialist, gespecialiseerd in de brede ontwikkeling van het jonge kind.  In haar blogs neemt ze je mee in de kenmerken van hoogbegaafde kinderen. Wil je na het lezen van haar blog meer weten of heb je belangstelling om met onze cursussen te leren over hoogbegaafdheid bij kinderen? Neem dan contact op met Ragnild.

Veerkracht

Terwijl ik een rondje door het bos loop, zie ik op de grond tussen al het bruin en groen iets blauws. Ik buk en raap het op: een veertje van een Vlaamse gaai. Een klein zachtbruin kunstwerk met helblauwe streepjes, bijna tropisch van kleur. Iedere gaai heeft zijn eigen unieke blauwe streepjescode.

Ik strijk het recht en verwonder me over het slimme ontwerp: de haakjes die ervoor zorgen dat de veer weer mooi aaneengesloten is en de holle pen; hoe zo’n klein en licht dingetje zoveel kracht kan hebben en er mede voor zorgt dat de gaai kan vliegen. De natuur heeft fantastische oplossingen, waar wij mensen veel van kunnen leren. In de begeleiding van begaafde kinderen gebruik ik daarom vaak de natuur als voorbeeld en spiegel.

De Vlaamse gaai is een mooi voorbeeld van de theorie van succesvolle intelligentie van Robert Sternberg (2002): je kunt je begaafdheid succesvol inzetten als je in staat bent je omgeving te vormen, te selecteren en als je je eraan kunt aanpassen: “shape, select and adapt”. De gaai is een slimme vogel, die dat succesvol doet. Zo past hij zijn voeding aan het jaargetijde aan: in het voorjaar en de zomer leeft hij vooral van insecten, kevers, rupsen, jonge vogels, eieren en menselijke voedselrestjes. In de herfst eet hij vruchten en noten, die dan volop te vinden zijn. Eikels zijn favoriet: hij verstopt er duizenden in de grond als wintervoorraad. Sommigen daarvan komen weer op als jonge eiken: een zelfvoorzienende bosbouwer dus.

Roofvogels zijn de natuurlijke vijanden, evenals eksters en kraaien die de nesten leegroven. Hij heeft daarom geleerd het geluid van de buizerd goed na te doen om daarmee eventuele aanvallers te verschrikken. Ook maken Vlaamse gaaien slim gebruik van de omgeving om van allerlei parasieten af te komen: met gespreide vleugels en staart gaan ze op een mierenhoop zitten. De mieren beschouwen de gaai als een indringer en spuiten methaanzuur op zijn verenkleed. Dit reinigt de veren van bijvoorbeeld veerluis.

Voor begaafde leerlingen en hun ouders kan de Vlaamse Gaai als inspirator dienen. Ga op zoek naar een omgeving die bij je past: een school die qua visie aansluit. Je kunt iets aan die omgeving toevoegen of veranderen: door constructief in gesprek te gaan over extra werk, of bijvoorbeeld een plusklas. En je kunt je zelf ook enigszins aanpassen, zodat de omgeving zo passend mogelijk is.

Helaas gaat het lang niet altijd goed.

Ik loop verder en denk aan de kinderen, die zich steeds opnieuw weer moeten opladen om naar school te gaan. Die geen extra werk krijgen ‘omdat ze het eerst maar eens moeten laten zien’. Van wie het gedrag het gevolg is, in plaats van de oorzaak van problemen.  De ouders, die steeds opnieuw het gesprek aan moeten gaan met school. Die niet geloofd worden en als lastige ouders worden weggezet, met conflicten en soms zelfs Veilig Thuismeldingen als gevolg. Ouders die thuis soms ook met de handen in het haar zitten.

De leerkrachten, die iedere dag weer proberen het beste te doen, en dan toch horen dat ze er niets van snappen en kunnen. Die in een klas vol proberen om al die leerlingen van maatwerk te voorzien, en zich dan nog steeds hopeloos te kort voelen schieten. En boze ouders op de mail en in de klas krijgen.

 

“Voor vlieg- en veerkracht zijn donsveertjes, slagpennen en dekveren nodig.”

 

Ik strijk nog een keer over het veertje en bedenk me, hoeveel er gevraagd wordt van hun veerkracht. Hoe makkelijk de blauwe streepjes in de war raken. Maar dan realiseer ik me, dat een gaai niet op één veertje vliegt. Voor vlieg- en veerkracht zijn donsveertjes, slagpennen en dekveren nodig.

We kunnen de veerkracht van kinderen, hun ouders én leerkrachten vergroten, door ze te helpen met het aanleren van strategieën voor het omgaan met weerstand, conflicten, teleurstellingen en emoties. Dat zijn hun dekveren, voor als het soms gewoon niet lukt, hoe hard iedereen ook werkt.

We geven ze draagkracht en slagpennen door hun zelfinzicht te vergroten en een evenwichtig zelfbeeld te ontwikkelen. We kunnen ze helpen met creatieve en oplossingsgerichte donsveertjes, met ieder hun eigen unieke blauwdruk.

We kunnen af en toe het bos in lopen om op te laden en de natuur zijn gang te laten gaan. Als je dan een Vlaamse Gaai ziet of hoort, sta dan eens stil bij deze succesvolle begaafde vogel. ‘De babbelzieke eikelzoeker’: slim, prachtig en uniek gekleurd, soms op de achtergrond en een beetje brutaal als dat nodig is: de Garullus glandarius.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..