Week van de mediawijsheid 2019: sta jij aan of uit?

Je bent hier: Home / Over Cedin / Nieuws en achtergrond / Lekker lezen is hartstikke leuk!

Achtergrond

Week van de mediawijsheid 2019: sta jij aan of uit?

Kinderen begeven zich steeds meer in de online-wereld. Ze bewegen zich handig en snel op diverse apparaten en kanalen. De digitale wereld kent veel mogelijkheden. Aan of uit?’ is het thema van de Week van de mediawijsheid 2019. Wanneer sta jij ‘aan’ en geniet je van de mogelijkheden die de onlinewereld je biedt? En wanneer sta je ‘uit’ omdat de offlinewereld je aandacht vraagt? 

 De iCoach van Cedin geeft een aantal tips om het gebruik van internet leuk en in balans te houdenvoor leerkrachten, ouders én kinderenHierbij wordt de MediaDiamant als basis gebruikt. 

De MediaDiamant is ‘een schijf van vijf’ die kan worden gebruikt bij de mediaopvoeding. De MediaDiamant is gebaseerd op kennis van experts en wetenschappers uit het netwerk van Mediawijzer.net en is het resultaat van een co-desing traject. Het helpt ouders en professionals om media op een natuurlijk te integreren in de opvoeding (bron: mediawijsheid.net.) 

Genieten van de mogelijkheden die media bieden 

Tip: Media zorgen voor ontspanning. Lekker op de bank hangen en een filmpje kijken, youtuben of een spelletje spelen. Even bijkomen, bijvoorbeeld na een drukke dag op school of als het buiten regenachtig weer is.  

  • Kind: Relaxen met media mag! Vraag eens aan je vrienden wat zij leuk vinden om online te doen en wie weet ontdek jij wat nieuws! 
  • Ouder: Geniet samen van de mogelijkheden, doe samen een spelletje, maak samen media en deel het eventueel met familie en vrienden! 
  • School: Zet media in om creativiteit, muzikaliteit en andere talenten te stimuleren en zet leerlingen samen aan het werk om iets te maken. 

Weten welke media geschikt zijn

Tip: Welke apps en filmpjes sluiten aan bij de leeftijd en belangstelling van het kind, zijn betrouwbaar en gebruiksvriendelijk, en ook nog eens leuk? Je kind kan er dan veel van leren. Belangrijk dus om te kiezen voor goede inhoud. 

  • Kind: Let op de leeftijdsaanduiding bij media. Weet jij wat de cijfers en symbolen betekenen? Op Kijkwijzer.nl leer je er meer over. 
  • Ouder: Vraag eens naar ervaringen van andere ouders m.b.t. apps die hun kinderen 
    gebruiken. Op mediasmarties.nl lees je tips over welke media geschikt zijn.
  • School: Besteedt aandacht aan digitale geletterdheid! Begin bijvoorbeeld ieder schooljaar met de Whatshappy en Instagrap. Check tussendoor of de afspraken nog werken. 

Kiezen van je momenten met of zonder media

Tip:  Maak goede afspraken over wanneer je kind even geen media gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het eten, of vlak voor het slapen gaan. 

  • Kind: Gebruik een ‘timer’ om je schermtijd te verdelen en te zien hoe lang je nog mag ‘schermen’ op een dag. 
  • Ouder: Stimuleer afwisseling van activiteiten, maak daar afspraken over en vervelen mag! 
  • School: Leer leerlingen de 20-20-2 regel: 20 minuten op een beeldscherm gekeken? Kijk daarna 20 seconden in de verte en zorg dat je minimaal 2 uur per dag buiten bent!

Begeleiden van je kind

Tip: Door met je kind te praten over wat hij of zij op een scherm ziet, kom je te weten hoe hij/zij mediabeelden ervaart en wordt het gewoon om er samen over te praten. Hierdoor leert je kind om dingen te benoemen en jou erover te vertellen en weet jij waar je kind zoal op een scherm mee bezig is. 

  • Kind: Maak samen met je ouders afspraken over het gebruik van media. 
  • Ouder: Blijf nieuwsgierig, zorg voor vertrouwen. Vraag je kind om jou te helpen bij het spelen van een spel dat je kind erg leuk vindt. 
  • School: Door het Nationaal Media Paspoort  in te zetten bevorder je bij de leerlingen van groep 1-8 de media-empowerment. Door per schooljaar de 7 thema’s, met elk 7 lessen aan te bieden ga je samen met de leerlingen en aan de slag!  

 Voorkomen van zoveel mogelijk risico’s

Tip: Helaas laten media soms ook dingen zien die niet geschikt zijn voor hun leeftijd, bijvoorbeeld geweld of seksualiteit. Hier kunnen kinderen bang en onzeker van worden. Een goede begeleiding en eventuele filters zorgen ervoor dat je kind media veilig kan blijven gebruiken. 

  • Kind: Zorg dat je weet waar je om hulp kan vragen als je online iets vervelends mee maakt. Dat kan bij iemand zijn die je goed kent, maar dat kan ook online: pestweb.nl, meldknop.nl, vraaghetdepolitie.nl, 
  • Ouder: Check je eigen wachtwoorden eens met de Wachtwoord Kraaktest, Leer je kind dat het nooit gebruikersnamen en wachtwoorden aan een ander dan hun ouders mag geven, ook niet aan je beste vriend en/of vriendin! Kijk mee en grijp in als het niet goed gaat, vraag om hulp of advies. 
  • School: Leer de leerlingen waar de ‘onlineHelp’ knop zit! Wat ze kunnen doen als ze zich online onveilig voelen, iets vervelends hebben gezien.

Samen MediaSmart 

Cedin biedt diverse activiteiten aan om samen MediaSmart te worden voor zowel leerlingen, leerkrachten en ouders. 

Je kunt bij ons terecht voor: 

  • Workshop “media-empowerment: Samen MediaSmart”!voor leerlingen over het gebruik van (social) media. Hierbij kan het thema digitaal pesten extra worden uitgelicht. 
  • Bijscholing voor de leerkracht(en) over Digitale Geletterdheid en de mogelijkheden van onderwijs en ICT.Denk aan de mogelijkheid van een training programmeren, inzet van digitools in je onderwijspraktijk, algehele visie ontwikkeling op ICT in het onderwijs met je team.  
  • Een Ouderavond “media-empowerment: Samen MediaSmart!”Over de kansen en gevaren voor kinderen in de onlinewereld en hoe je daar als ouder mee omgaat. 
  • Tafelgesprekken in de buurt/wijk metbewoners uit de wijk van alle leeftijden en met diverse achtergronden. Samen gaan we in gesprek over de mogelijkheden en gevaren van het gebruik van media. 
mediadiamant
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..