Zoeken
Zoeken

Rekenen

Aanbod

Cedin versterkt de vakbekwaamheid van leerkrachten, zodat zij effectief rekenonderwijs kunnen geven. Onze begeleidingstrajecten zijn op maat gemaakt voor de behoeften van het team, de leerkracht én de leerlingen en gebaseerd op actuele inzichten en ontwikkelingen. Waar nodig werken onze rekenspecialisten en orthopedagogen samen. Dit doen we in heel Nederland.

E-learning

Het EDI-model in de rekenles toepassen

We laten je zien dat je eenvoudig je reguliere lessen een twist kunt geven, zodat je aanbod verrijkt. Dat doen we met de inzet van de Taxonomie van Bloom.

Webinar

Versterk het rekenproces naar 1S

In dit webinar geven we je 10 belangrijke inzichten die het rekenproces naar 1S zullen versterken.

E-learning

Sterke rekenaars herkennen en uitdagen

Hoe herken je de sterke rekenaars en nóg belangrijker: hoe daag je ook deze leerlingen uit in je rekenles?

Webinar

Sterke rekenaars herkennen en uitdagen – webinar

Dit webinar geeft je praktische handvatten en inspiratie. Welke typen sterke rekenaars zijn er? Hoe herken je ze? Hoe daag je ze uit?

Webinar

Effectief omgaan met ernstige rekenproblemen

Aan de slag met het herkennen van verschillende rekenproblemen en het kiezen van passende interventies.

E-learning

Verbeter je rekendidactiek met de rekenmodellen

In deze e-learning laten we je zien wat de drie rekenmodellen inhouden en hoe je ze inzet om je rekendidactiek te verbeteren.

Training

Rekendidactiek voor onderwijsassistenten

Met deze training vergroten onderwijsassistenten hun algemene didactische én vakspecifieke kennis op het gebied van rekenen.

Training

Inspelen op een sterke rekenbasis bij peuters en kleuters

Spel heeft een belangrijke plaats in de ontwikkeling van peuters en kleuters. In deze training spelen we in op een sterke rekenbasis bij jonge kinderen.

Begeleiding

Rekenscan

Wat zijn de stappen die jóuw school kan zetten om het rekenonderwijs te verbeteren? Om daar een realistisch beeld van te krijgen bieden we een rekenscan.

Training

Analyses inzetten om rekenlessen te verbeteren

In deze training leer je het analyseren van rekenopbrengsten direct te verbinden met jouw rekenlessen.

E-learning

Verbeter de parate rekenkennis in je groep

In deze e-learning leer je hoe je dat aanpakt en krijg je praktische handvatten voor het verbeteren van parate kennis in de groep.

Workshop

Automatiseren bij rekenen

Een praktische workshop bij jou op school. Vol tips, spellen, spelvormen én met aandacht voor bewegend rekenen.

Cedin versterkt de vakbekwaamheid van leerkrachten, zodat zij effectief rekenonderwijs kunnen geven. Onze begeleidingstrajecten zijn op maat gemaakt voor de behoeften van het team, de leerkracht én de leerlingen en gebaseerd op actuele inzichten en ontwikkelingen. Waar nodig werken onze rekenspecialisten en orthopedagogen samen. Dit doen we in heel Nederland.

Ons aanbod:

  • Teamtrainingen
  • Webinars en e-learnings
  • Individuele leerling gerelateerde consulten voor onderwijsprofessionals
  • Online rekenbegeleiding voor leerlingen
  • Dyscalculie onderzoek

Actuele onderwerpen:

  • Effectief en doelgericht rekenonderwijs
  • Automatiseren en memoriseren
  • EDI in de rekenles
  • Sterke en zwakke rekenaars
  • 1S bij rekenen
  • Rekenbeleving en rekenangst
  • Hoe brengen we ons rekenonderwijs echt goed in kaart?
  • Hoe richt ik een effectieve rekenles in? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met zwakke en sterke rekenaars? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met leerlingen die in groep 5 en 6 vastlopen?
  • Hoe gebruik ik Passende Perspectieven in mijn rekenonderwijs?
  • Hoe werk ik het beste samen met de ouders en de leerling om de ontwikkeling van de leerling te bevorderen?
  • Hoe zet ik onze (nieuwe) rekenmethode) effectief en doelgericht in?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we meer halen uit onze ‘1S potentiegroep’?

Goed onderwijs vraagt steeds meer van de leerkracht in de afstemming van het onderwijs op de behoeften van (zorg-)leerlingen. Het is als leerkracht lastig om de aandacht te verdelen over deze leerlingen. Vandaar dat wij er altijd naar streven om de afstemming van het onderwijs op het individuele kind en op de groep als geheel in balans te houden. Om hierin zorgvuldig advies te kunnen geven zoeken wij als onderwijsadviseurs waar nodig de samenwerking met onze collega’s uit de leerlingenzorg.

Bij ernstige rekenproblemen of dyscalculie kan er diagnostisch onderzoek bij een leerling worden uitgevoerd door onze collega’s van Cedin Zorg.

Podcasts

Onze podcasts maken we voor iedereen die werkzaam is in het (basis)onderwijs of vanuit een andere rol met kinderen werkt. We bespreken een onderwijs en zorg gerelateerd onderwerp. Dat doen we in gesprek met onze experts op hun eigen vakgebied. In korte tijd praten we je zo bij over een onderwerp. Wat is het ook alweer precies? Hoe kan je jouw leerlingen hierbij ondersteunen? En waar kan je terecht voor extra hulp?

Artikelen

Hieronder vind je relevante artikelen over het onderwerp Rekenen.

Downloads

In deze gratis downloads vind je handige tips en trucs om direct mee aan de slag te gaan.

Adviseurs

Jasper Scholtens

Adviseur

Moniek de Haan

Adviseur

Jessica van der Straaten

Adviseur

Cedin versterkt de vakbekwaamheid van leerkrachten, zodat zij effectief rekenonderwijs kunnen geven. Onze begeleidingstrajecten zijn op maat gemaakt voor de behoeften van het team, de leerkracht én de leerlingen en gebaseerd op actuele inzichten en ontwikkelingen. Waar nodig werken onze rekenspecialisten en orthopedagogen samen. Dit doen we in heel Nederland.

Ons aanbod:

  • Teamtrainingen
  • Webinars en e-learnings
  • Individuele leerling gerelateerde consulten voor onderwijsprofessionals
  • Online rekenbegeleiding voor leerlingen
  • Dyscalculie onderzoek

Actuele onderwerpen:

  • Effectief en doelgericht rekenonderwijs
  • Automatiseren en memoriseren
  • EDI in de rekenles
  • Sterke en zwakke rekenaars
  • 1S bij rekenen
  • Rekenbeleving en rekenangst
  • Hoe brengen we ons rekenonderwijs echt goed in kaart?
  • Hoe richt ik een effectieve rekenles in? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met zwakke en sterke rekenaars? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met leerlingen die in groep 5 en 6 vastlopen?
  • Hoe gebruik ik Passende Perspectieven in mijn rekenonderwijs?
  • Hoe werk ik het beste samen met de ouders en de leerling om de ontwikkeling van de leerling te bevorderen?
  • Hoe zet ik onze (nieuwe) rekenmethode) effectief en doelgericht in?
  • Hoe zorgen we ervoor dat we meer halen uit onze ‘1S potentiegroep’?

Goed onderwijs vraagt steeds meer van de leerkracht in de afstemming van het onderwijs op de behoeften van (zorg-)leerlingen. Het is als leerkracht lastig om de aandacht te verdelen over deze leerlingen. Vandaar dat wij er altijd naar streven om de afstemming van het onderwijs op het individuele kind en op de groep als geheel in balans te houden. Om hierin zorgvuldig advies te kunnen geven zoeken wij als onderwijsadviseurs waar nodig de samenwerking met onze collega’s uit de leerlingenzorg.

Bij ernstige rekenproblemen of dyscalculie kan er diagnostisch onderzoek bij een leerling worden uitgevoerd door onze collega’s van Cedin Zorg.