Je bent hier: Home / Begeleiding en scholing / Titel

Online begeleiding

Kinderen met ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie

Extra begeleiding voor zorgniveau 2/3

Voor veel leerkrachten is het lastig om te differentiëren en gestelde einddoelen te behalen m.b.t. het rekenonderwijs als het gaat om leerlingen met ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie. Deze leerlingen hebben namelijk voldoende instructietijd en minimaal 6 uur rekentijd per week nodig. Hun voortgang is volledig afhankelijk van de mate van instructie, inoefening (vaak op een lager handelingsniveau dan de methode biedt) en expertise van de leerkracht.

Goede rekenhulp nu kan problemen in de toekomst beperken. Cedin helpt om deze kinderen de extra begeleiding te geven die ze nodig hebben, door middel van één op één online begeleiding door een ervaren rekenspecialist of kortdurende ondersteuning voor de leerkracht.

Vormen van begeleiding 

Mogelijkheden voor extra begeleiding bij ernstige rekenproblemen:

Eén op één begeleiding voor een leerling door een ervaren rekenspecialist

In afstemming met de leerkracht wordt een traject van online begeleiding ingezet voor leerlingen waarbij er sprake is van achterstanden die dreigen te ontstaan door het gemis aan instructie op maat. Bij de meeste kinderen met rekenproblemen is het zelfvertrouwen kwetsbaar en zij kunnen faalangst ontwikkelen of al hebben. In de online ondersteuning wordt hier veel aandacht aan besteed en worden succeservaringen opgedaan. De online ondersteuning in de vorm van remedial teaching (RT) wordt zover mogelijk vormgegeven in afstemming met de school en de ouders/verzorgers.

Een sessie met het kind wordt als volgt opgebouwd:

  • Start: kort gesprekje met het kind
  • Eventueel huiswerk/schoolwerk bespreken
  • Uitleg van een handige rekenstrategie/oefening passend bij de onderwijsbehoefte
  • Samen inoefenen van deze strategie
  • Positief afronden + eventueel huiswerk
De cruciale rekendoelen vaststellen: korte ondersteuning voor een leerkracht

Aanvullend kan de rekenspecialist samen met de leerkracht  het rekenonderwijs aan een leerling met ernstige rekenproblemen en/of dyscalculie helpen vormgeven.  Gezamenlijk worden de belangrijkste doelen per rekendomein vastgesteld en worden deze in tijd uitgezet. In overleg kan de rekenspecialist ook extra (online) Remedial Teaching verzorgen aan de leerling of de leerkracht hierin coachen.

Eenmalig telefonisch consult over het begeleiden van leerlingen met ernstige rekenproblemen en/of dyscalculie

Onze rekenspecialisten staan klaar om mee te denken over het vormgeven van rekenonderwijs en het helpen geven van goede instructie aan leerlingen met rekenproblemen (zorgniveau 2/3).

Rekenproblemen herkennen

Waaraan herken je als leerkracht wanneer je leerling een ernstig rekenprobleem heeft?

Dit zijn leerlingen die tijdens de rekenles of het individueel werken weinig inzicht tonen in wat sommen of getallen betekenen binnen meerdere domeinen. Ze hebben een traag tempo in de rekenles,  hebben moeite om tot automatiseren van de basisvaardigheden te komen en maken veel fouten. Wat daarnaast opvalt:

  • Leerlingen hebben vaak een structurele onvoldoende ( V-, V -score) op een toets.
  • Leerlingen hebben een eigen leerlijn.
  • Het zijn leerlingen waar je als leerkracht iets mee moet, zonder precies te weten waar de problemen zitten en wat je er concreet aan kunt doen.

DUUR BEGELEIDING
Eén op één online begeleiding voor kinderen is het effectiefst is als het 2x per week plaatsvindt. Vaak gaat het om kortdurende ondersteuning.

BEDOELD VOOR
Kinderen uit groep 4 t/m 8 met ernstige reken-wiskunde problemen en/of dyscalculie.

Ondersteuning kan worden ingekocht door besturen of scholen. Daarnaast is het ook mogelijk om als ouder de extra ondersteuning voor je kind aan te vragen.

TIJD
De online begeleiding duurt per sessie 20 tot 25 minuten.

BENODIGDHEDEN
Een computer/laptop en internetverbinding.

INTAKE
Voordat er gestart wordt met de begeleiding vindt een intake plaats.

PRIJS
Neem contact met ons op om de mogelijkheden en tarieven te bespreken.

Interesse in begeleiding bij rekenproblemen?

Vul het onderstaande formulier in, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.

Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact op

De één op één online begeleiding is alleen bedoeld voor kinderen uit groep 4,5.6,7 of 8.

Geef je rekenonderwijs een impuls!

In dit filmpje vertelt Jessica van der Straaten, onderwijsadviseur en rekenspecialist, over welke ondersteuning zij kan bieden aan onderwijsprofessionals en leerlingen om je rekenonderwijs een impuls te geven.

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..