Maak kennis met…

Werkzaamheden

Ferdau is gespecialiseerd onderwijsadviseur bij Cedin. “In mijn dagelijkse praktijk coach ik leerkrachten die de kans krijgen zich te ontwikkelen. Klassenmanagement, instructiekwaliteit, communicatie, onderwijsbehoeften en doelgericht werken zijn voorbeelden van thema’s die ik met coachees onder de loep neem. Ik kom, als gecertificeerd Beeldcoach, altijd met een camera in de groep. Dat is spannend, maar met behulp van video kunnen we samen veel effectiever reflecteren.

Daarnaast voer ik advies- en auditgesprekken met directeuren en taalcoördinatoren over de vormgeving van taal- en meertalig onderwijs. Ook geef ik cursussen aan leerkrachten over meertaligheid. Het kan dan gaan over Vroeg Vreemde Taal Onderwijs (met name Engels in groep 1 tot en met 8), NT2 of (in Friesland) over Drietalig Onderwijs. Ik doe consultaties en voer feedbackgesprekken, op het gebied van taal en meertaligheid. Deze consultaties staan meestal in het teken van een cursus, een audit-/certificeringstraject (VVTO of 3TS) of een schoolverbetertraject.

Ik hou van ontwikkeling en innovatie. In zowel advieswerk, auditafnames en coachtrajecten ben ik altijd op zoek naar de specifieke mogelijkheden en kracht van individuele leerkrachten, van een team of van een school als geheel.
Ik vind het belangrijk dat er altijd sprake is van authenticiteit en een eigen identiteit. De vormgeving en uitvoering van onderwijs moet passen bij zowel de leerlingen als de leerkrachten (uiteraard met inachtneming van kaders over effectief onderwijs). 

Ik vind het na ruim 12 jaar nog altijd een uitdaging om kennis toegankelijk te maken en samen met anderen te zoeken naar de beste vertaling naar de (specifieke) praktijk. Mijn doel is om de veelheid aan kennis te compacten en overzicht te creëren, zodat de klant veel beter zijn eigen route kan uitzetten zonder te ‘verdwalen’.

Momenteel werk ik met collega’s binnen het thema meertaligheid aan het project Contect and Language Integrated Learning (CLIL). Een zeer interessante manier om kinderen een (vreemde) taal te leren in combinatie met een inhoudelijk vak. Behalve dat dit van toepassing kan zijn op het leren van een vreemde taal zoals Engels, speelt dit ook binnen het aanbod van het Fries. Ook wil ik onderzoeken op welke manier CLIL een meerwaarde kan hebben binnen NT2-onderwijs.”

Wat anderen zeggen

“De coaching van Ferdau heeft mij vooral na een moeilijke tijd mijn zelfvertrouwen teruggebracht. In de coachingsgesprekken laat ze je in je waarde. Benadrukt wordt wat wel goed gaat en samen kom je tot de verbeterpunten. De doelen die gesteld worden zijn haalbaar. Dankzij Ferdau heb ik plezier aan mijn werk teruggekregen en heb ik de eisen die het bestuur stelde, ruimschoots gehaald.” (Leerkracht)

“Ferdau heeft onze school geholpen om het Integraal Taalbeleidsplan op te stellen.
Ze heeft kennis van zaken, is analytisch, kritisch en precies. Je krijgt van haar feedback die je écht een stapje verder brengt in je ontwikkeling.” (Directeur 3TS-school)

“Ferdau is communicatief en inhoudelijk sterk. Ze weet op plezierige wijze collega’s te enthousiasmeren. Ze brengt duidelijke structuren aan.” (Directeur 3-TS school)

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..