Maak kennis met…

Werkzaamheden

Frederike is onderwijsadviseur bij Cedin. “In mijn dagelijkse praktijk begeleid ik scholen en onderwijskrachten op het gebied van talentontwikkeling en (hoog)begaafdheid. Talentontwikkeling in de breedste zin voor leerling en leerkracht, waarbij het creëren van een rijke leeromgeving, zoals themagericht onderwijs, voor leerling en team voorop staat. Daarnaast begeleid ik teams bij de invoering van het onderwijsconcept OA2SE en Kansrijke Combinatiegroepen.

De school is niet alleen een plek waar leerlingen leren, maar ook een plek waar onderwijsprofessionals vanuit betrokkenheid, passie en talenten samen het onderwijs elke dag weer beter en leuker maken. Mijn grootste drijfveer is om op creatieve wijze daaraan bij te dragen.

Ik ben een enthousiaste en betrokken adviseur, die graag samen met de klant tot een passende oplossing komt. Mijn aanpak kenmerkt zich door een hoge mate van samenwerking en een positieve insteek.

Het is mijn dagelijkse uitdaging om het onderwijs van nu en de maatschappij van nu beter op elkaar aan te laten sluiten, waarbij de onderwijsbehoeften van kinderen het uitgangspunt zijn. De leerkracht geeft sprankelend onderwijs, waarvan de leerling lichtjes in zijn ogen krijgt.

Belangrijk vind ik: ‘Kleur een nieuw project niet binnen de lijntjes, kras er lekker buiten en ook niet al te fijntjes.’

Momenteel werk ik aan de ontwikkeling van het anders organiseren van het  onderwijs, bijvoorbeeld door het werken met leerpleinen en unitonderwijs en taak- en functiedifferentiatie. Het traditionele onderwijs, het jaarklassensysteem, blijkt niet de ruimte te bieden die kinderen nodig hebben in deze tijd. Naast het meegeven van een goede uitgebreide basiskennis willen we de kinderen vaardigheden aanleren die passen bij het functioneren in de maatschappij van de toekomst. Wie zijn onderwijs anders durft te organiseren, boekt daar winst op. Voor zowel de leerling als de leerkracht, op cognitief en pedagogisch vlak, waarbij recht wordt gedaan aan verschillen en talenten de kans krijgen zich te ontwikkelen. Dit sluit aan bij het leren in de 21e eeuw en is een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Wat anderen zeggen

“De training heeft mij nieuwe ideeën gegeven die direct toepasbaar zijn in de klas en op de werkvloer.” (Cursist, ‘Slimme jonge kinderen 1-4’)

“Met het team zijn we anders gaan denken over thematisch onderwijs en kunnen we ons onderwijs zinvol en meer waardevol invulling geven. De kinderen krijgen een meer onderzoekende houding en hebben echt zin om iets te leren. Frederike begeleidt ons stap voor stap, met veel enthousiasme en nieuwe inzichten.” (Team basisschool, OA2SE-traject)

SPECIALISATIES

  • > Hoogbegaafdheid en talentontwikkeling
  • > OA2SE: thematisch onderwijs, het creëren van een rijke leeromgeving voor leerlingen en team
  • > Coöperatief en samenwerkend leren
  • > Kansrijke Combinatiegroepen
  • > Samen met teams werken aan het anders organiseren van onderwijs
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..

Angelique van der Hoogt