Eigenaarschap van leren

Wie herkent het niet: leerlingen die weinig gemotiveerd zijn, hun werk afraffelen of hun werk maken voor de juf of de meester. Deze leerlingen zijn niet betrokken bij hun eigen leerproces. Voor daadwerkelijk leren wordt een andere, actieve houding gevraagd. Een betrokken houding, nieuwsgierigheid, willen leren. Een zogenoemde ‘growth mindset’.

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid en zelfsturing bevorderen.

Zelfgestuurd leren

De leerling die zelfverantwoordelijk is voor zijn leerproces en zijn eigen doelen en leerstrategie kan bepalen, kortom: de leerling die zelfgestuurd kan leren, weet hoe hij leert. Hij heeft geoefend met het leerproces en heeft ervaren hoe hij zelf de autonomie heeft over zijn leren (James & McCormick, 2009). Leerlingen die zelfgestuurd kunnen leren, meent Grow (1991), zullen dit hun leven lang blijven doen. Dit draagt bij aan een positief leerklimaat en uiteindelijk betere resultaten!

In de praktijk

In je groep en bij je leerlingen zie je dit terug doordat leerlingen weten wat de leerdoelen zijn en hun eigen persoonlijke doelen stellen. Ze kunnen reflecteren op hun eigen werk.

Cedin helpt je de eigenaarschap bij leerlingen te vergroten. Samen gaan we aan de slag met concrete activiteiten die hier een bijdrage aan leveren. Gespreksvoering met kinderen is daarbij een belangrijk onderdeel. De mogelijkheden van het werken met een datamuur en groepsdoelen en persoonlijke doelen in een portfolio worden verkend en uitgewerkt.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Hoe verandert de rol van de leerkracht als we een visie op leren en ontwikkelen van kinderen hebben gevormd?
  • Hoe houden we leerlingen gemotiveerd en actief betrokken bij hun eigen leerproces . Welke activiteiten kan ik in mijn lessen praktisch toepassen?
  • Hoe geef ik kinderen goed feedback en laat ik ze reflecteren op hun eigen handelen?
  • Wat kan in een kindgesprek besproken worden en hoe organiseer ik dat?
  • Hoe krijg en houd ik kinderen in de juiste mindset?
  • Kunnen leerlingen hun eigen leerdoelen benoemen?

Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.

Naast het eigenaarschap van kinderen staat in onze begeleiding ook het eigenaarschap van leerkrachten centraal. In een professioneel team leren leerkrachten van elkaar door collegiale consultaties en lesson study. Ze worden eigenaar van en verantwoordelijk voor hun eigen leren. Deze bottom-up methode staat garant voor meer betrokkenheid en duurzaamheid

In het streven om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van (zorg-)leerlingen, is het soms lastig om de aandacht tussen de individuele leerling en de groep als geheel te verdelen. Om zorgvuldig advies te kunnen geven in het zoeken naar een balans tussen beide, zoeken wij als onderwijsadviseurs waar nodig de samenwerking met onze collega’s uit de jeugd- en leerlingenzorg.

Contactpersonen

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs of stel je vraag hieronder.

Ja, ik wil graag meer informatie




We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen.

Begeleiding en scholing
Lesson Study
(Incompany cursus)
Training Expliciete Directe Instructie (EDI)
(Incompany cursus)
Coöperatief leren nieuwe stijl
(Incompany cursus)
Gerelateerd aanbod
Nieuws en achtergrond
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..