Gepersonaliseerd(er) onderwijs en eigenaarschap

Wie herkent het niet: leerlingen die weinig gemotiveerd zijn, hun werk afraffelen of hun werk maken voor de juf of de meester. Deze leerlingen zijn niet betrokken bij hun eigen leerproces en zijn er zeker niet bewust mee bezig. Om het leren te optimaliseren is het nodig om leerlingen een gevoel van eigenaarschap te geven en hen bewuste keuzes over hun leerproces te laten maken. Hierdoor zorg je ervoor dat de wil om te leren wordt aangesproken en leerlingen betrokken en nieuwsgierig zijn. Bovendien maken leerlingen zich op deze manier vaardigheden eigen die bijdragen aan duurzaam en levenslang leren (Grow, 1991).

 Groot speelveld

Er zijn vele manieren om eigenaarschap bij leerlingen tot stand te brengen. Scholen hebben daardoor een groot speelveld om te verkennen. Een veelgehoorde en actuele oplossing om tot eigenaarschap bij leerlingen te komen is gepersonaliseerd onderwijs. Maar, wat er onder gepersonaliseerd onderwijs wordt verstaan blijft vaak onduidelijk. Sommige scholen zoeken het vooral in het gebruik van adaptieve oefensoftware, terwijl andere scholen hun leerstofjaarklassensysteem op de kop gooien. Omdat er vele gradaties zijn, spreken wij liever over gepersonaliseerd(er) onderwijs. Binnen gepersonaliseerd(er) onderwijs is de leerling niet alleen betrokken bij het eigen ontwikkelingsproces, maar stuurt hij/zij deze ook bewust aan.

Dé vraag die dan altijd bij scholen opkomt is: Mag een leerling dan alles zelf bepalen? Ons antwoord: Nee, bij gepersonaliseerd(er) onderwijs is er sprake van gedeelde regie over het leerproces. Dit betekent dat de leerling richting geeft en de leerkracht ondersteuning en begeleiding biedt. In sommige gevallen kun je er zelfs voor kiezen om ook andere leerlingen of de hele groep een rol te geven in het leerproces, zolang de leerlingen maar bewust keuzes kunnen maken en een gevoel van eigenaarschap ervaren.

In de praktijk

Gepersonaliseerd(er) onderwijs en eigenaarschap kennen vele gezichten. Wij helpen jullie om gepersonaliseerd(er) onderwijs vorm te geven en het eigenaarschap van leerlingen te vergroten op een manier die bij jullie past! Hierbij kijken we naar jullie mogelijkheden, maar ook naar jullie grenzen. Samen gaan we aan de slag met concrete activiteiten en materialen die je in de praktijk kunt inzetten. Gespreksvoering met kinderen kan daarbij een belangrijk onderdeel zijn. Maar ook onderwerpen zoals mindset, executieve functies, datamuren, portfolio’s, peer-assessment en -feedback kunnen worden verkend en uitgewerkt.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Eigenaarschap en gepersonaliseerd onderwijs: wat verstaan wij hier als school onder en wat zijn onze mogelijkheden en grenzen?
  • Hoe maak ik leerlingen meer eigenaar van hun leerproces tijdens EDI-lessen?
  • Hoe zorg ik voor de juiste mindset bij mijn leerlingen?
  • Hoe versterk ik de executieve functies van mijn leerlingen?
  • Hoe begeleid en ondersteun ik leerlingen bij het reguleren van hun eigen ontwikkeling?
  • Hoe coach ik leerlingen tijdens het leren leren?
  • Hoe leer ik leerlingen hoe ze doelen en criteria voor succes moeten stellen?
  • Hoe kan ik leerlingen naar elkaars werk laten kijken en elkaar feedback laten geven (peer-assessment)?
  • Hoe voeren we effectieve kindgesprekken?
  • Hoe zetten we applicaties in om gepersonaliseerd onderwijs en eigenaarschap gemakkelijker vorm te geven?
  • Hoe kunnen we meer vanuit leerlijnen werken en de methode loslaten, maar toch het overzicht behouden?
  • Hoe kan ik formatieve evaluatie inzetten om meer eigenaarschap bij leerlingen tot stand te brengen?

Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.

In onze begeleiding zetten wij in op duurzame implementatietrajecten. Dit betekent dat wij bottum-up werken (via bijvoorbeeld Lesson Study of de inzet van werkgroepen), waarbij de nadruk ligt op wat de leerkrachten nodig hebben om gepersonaliseerd(er) onderwijs en eigenaarschap vorm te geven. Na elke bijeenkomst maken wij een samenvatting, zodat de voortgang en afspraken duidelijk op papier staan. Daarnaast zijn wij een voorstander van klassenbezoeken in het algemeen en collegiale consultaties in het bijzonder. Ook co-teaching kan een onderdeel van onze trajecten zijn. In een professioneel team leren leerkrachten namelijk van elkaar. Door op deze manier te werken zorgen wij ervoor dat het team eigenaar is van zijn innovatie en na afronding van het traject zelf verder kan.

In het streven om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van (zorg-)leerlingen, is het soms lastig om de aandacht tussen de individuele leerling en de groep als geheel te verdelen. Om zorgvuldig advies te kunnen geven in het zoeken naar een balans tussen beide, zoeken wij als onderwijsadviseurs waar nodig de samenwerking met onze collega’s uit de jeugd- en leerlingenzorg van Cedin.

Contactpersonen

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs of stel je vraag hieronder.

Ja, ik wil graag meer informatie







    We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen.

    Aanbod

    • Bijeenkomst mindset
    • Bijeenkomst executieve functies
    • Bijeenkomst/cursus leerkracht als coach
    • Bijeenkomst peer-assessment en -feedback
    • Bijeenkomst zelfregulatie (doelen stellen, plan maken, monitoren en evalueren)
    • Bijeenkomst/cursus coöperatieve werkvormen ihkv gepersonaliseerd onderwijs en eigenaarschap
    • Bijeenkomst/cursus kindgesprekken
    • Ondersteuning ontwikkeling portfolio
    • Intervisie
    • Klassenbezoeken
    • één of meerdere combinaties van bovenstaande bijeenkomsten
    Neem contact op

    Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

    Start met typen en druk op enter om te zoeken..