Inspelen op jonge kinderen
Jonge kinderen spelen graag, het is hun tweede natuur. Spel laat kinderen ervaren, ontdekken en oefenen. Door te spelen ontwikkelen peuters en kleuters vaardigheden die ze nodig hebben. Zowel binnen als buiten. Met ons aanbod voor het jonge kind focussen wij ons op het inspelen op jonge kinderen. Inspelen gaat over het goed kijken naar de (spel)ontwikkeling en bewust kunnen inspelen op wat je ziet. Van meespelen met het kind in de bouwhoek en voorwaarden scheppen in de speel-leeromgeving tot gericht observeren en keuzes maken in de begeleiding die je inzet als professional.
De kracht van spel!
Veel van het leren bij jonge kinderen gaat aan de hand van spelen. Hoe jij als pedagogisch medewerker of kleuterleerkracht omgaat met dit spel is bepalend voor hoe peuters of kleuters zich ontwikkelen. Interactie tussen kinderen, maar ook interactie tussen jou als professional en het kind speelt hierin een belangrijke rol. Hoe kun je deze ontwikkeling op speelse wijze ondersteunen en stimuleren? Dat is een belangrijk onderdeel binnen onze trainingen en begeleidingstrajecten.
Van peuter naar kleuter
Veel peutergroepen zijn tegenwoordig onderdeel van een Integraal KindCentrum (IKC). Ook als dit (nog) niet het geval is: voor de ontwikkeling van een kind is het belangrijk de samenwerking tussen professionals te versterken. Spreken jullie gezamenlijk dezelfde taal? Wat is jullie visie op jonge kinderen? Hoe speel je daarop in? Wat zegt dat over het handelen van pedagogisch medewerkers, leerkrachten en andere betrokkenen bij jonge kinderen?
Je hoeft voor een vanzelfsprekende doorgaande lijn van peuter naar kleuter niet alles samen te doen. Je kunt in ons aanbod keuzes maken waarin je als pedagogisch medewerkers en leerkrachten samen optrekt en waar je apart aan de slag wilt. De praktijk leert ons dat ieder traject er net even iets anders uitziet. Wij bespreken graag jullie wensen en stemmen dan samen af welk aanbod gericht op jonge kinderen passend is.