Zoeken
Zoeken

Hoogbegaafdheid

Aanbod

Goed onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen begint met een positieve grondhouding. Doel is om elk kind, ook het hoogbegaafde kind, te leren het beste uit zich zelf te halen.

Informatiebijeenkomst

Informatiebijeenkomst opleidingen Hoogbegaafdheid

Tijdens deze online informatiebijeenkomst ontdek je welke opleiding van Cedin of Novilo bij jou past. Je krijg een inkijkje in de inhoud en praktische aanpak van de opleidingen, ontmoet de docenten en kunt al jouw vragen stellen. Samen kijken we naar jouw situatie en de best passende opleiding.

E-learning

Eenvoudig je lessen verrijken met Bloom

We laten je zien dat je eenvoudig je reguliere lessen een twist kunt geven, zodat je aanbod verrijkt. Dat doen we met de inzet van de Taxonomie van Bloom.

E-learning

Signaleren hoogbegaafdheid met Sidi PO

Ontdek de mogelijkheden van SiDi PO! We bespreken het belang van het signaleren van cognitief talent en (hoog)begaafdheid en laten zien hoe je SiDi PO gebruikt.

E-learning

Het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong

Wat zie je bij jonge kinderen in de ontwikkelingsleeftijd van 0 tot 6 jaar als zij een ontwikkelingsvoorsprong hebben? En hoe kan jij daar op aansluiten?

Training

Basistraining hoogbegaafdheid

In deze training ligt de focus op de basisondersteuning in de klas. De praktische tips en inzichten kun je direct toepassen in je eigen klas.

Webinar

Motiveren van leerlingen bij onderpresteren

Tijdens dit webinar ontvang je veel praktische tips en handelingssuggesties om jouw leerling weer te motiveren.

Webinar

Dubbel bijzondere leerlingen in je groep

Dubbel bijzondere leerlingen herkennen kan lastig zijn. In dit webinar nemen we je mee in de kenmerken die je kan zien en waar de mogelijke oorzaak ligt.

E-learning

Hoogbegaafde leerlingen goed begeleiden in de klas

Hoe kom jij als leerkracht tegemoet aan de leerbehoefte van hoogbegaafde leerlingen in jouw klas? In deze e-learning ga je daarmee aan de slag.

Webinar

Het opzetten van een plusklas: van beleid tot praktijk

Een webinar over het maken van beleid rond de plusklas en de vertaling naar de dagelijkse praktijk. Daarnaast bespreken we de transfer naar de reguliere groep.

Webinar

Lessen verrijken in een plusklas

Welke materialen kun je inzetten in de plusklas en hoe kun je de lessen goed vormgeven?

Training

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong (kennismaking)

Deze online training geeft in korte tijd basiskennis over slimme peuters. Daarnaast levert het je praktische tips en vaardigheden op.

Training

Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong (verdieping)

Het begeleiden van een peuter met ontwikkelingsvoorsprong, het coachen van collega’s en de doorgaande lijn naar het basisonderwijs.

Jij doet er toe

Talentontwikkeling is altijd een gevolg van aanlegfactoren en omgevingsfactoren. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal.

Het aanbod afstemmen op de leerbehoefte

Sommige excellente leerlingen laten goede prestaties zien, maar er zijn ook intelligente en (hoog)begaafde leerlingen die de potentie hebben om tot hoge prestaties te komen, maar het (nog) niet laten zien. Dit vraagt om maatwerk in aanbod én begeleiding.

Het leerproces centraal

Bij talentontwikkeling staat naast de inhoud ook het leerproces centraal. Taakbesef, samenwerken, planning, doorzetten, reflectie en tegenslag zijn belangrijke leervaardigheden. Veel excellente en/of (hoog)begaafde kinderen hebben moeite met deze vaardigheden.

Aandacht voor wilskracht

Wilskracht is de motor om tot leren te komen. In het bieden van maatwerk is deze wilskrachtcomponent steeds een onderdeel.

  • Hoe kunnen we omgaan met Levelwerk, met name de wijze van begeleiding?
  • Hoe kun je in groep 1 en 2 met bestaande materialen op een hele goede wijze tegemoet komen aan slimme kleuters?
  • Hoe komt het dat een slimme leerling niet tot leren komt?
  • Hoe kunnen we ons schoolbeleid zo goed mogelijk vertalen naar de praktijk?

Op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn wij er niet alleen voor leerkrachten. Wij voelen ons nauw betrokken bij de problematiek van (hoog)begaafde kinderen waarbij de schooltijd moeizaam verloopt, leerlingen die thuiszitten of leerlingen bij wie dit dreigt te gebeuren. We helpen deze leerlingen, hun ouders en de school. Dit doen we tijdens kortdurende consultaties, maar we onderzoeken en begeleiden ook de (hoog)begaafde leerlingen zelf.

Podcasts

Onze podcasts maken we voor iedereen die werkzaam is in het (basis)onderwijs of vanuit een andere rol met kinderen werkt. We bespreken een onderwijs en zorg gerelateerd onderwerp. Dat doen we in gesprek met onze experts op hun eigen vakgebied. In korte tijd praten we je zo bij over een onderwerp. Wat is het ook alweer precies? Hoe kan je jouw leerlingen hierbij ondersteunen? En waar kan je terecht voor extra hulp?

Artikelen

Hieronder vind je relevante artikelen over het onderwerp Hoogbegaafdheid.
Ragnild Zonneveld

Downloads

In deze gratis downloads vind je handige tips en trucs om direct mee aan de slag te gaan.

Adviseurs

Irene Mensink

Adviseur

Martijn Nouwens

Adviseur

Manon Hof-Steennis

Adviseur

Corine Breuring

Adviseur

Ragnild Zonneveld

Adviseur

Jij doet er toe

Talentontwikkeling is altijd een gevolg van aanlegfactoren en omgevingsfactoren. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal.

Het aanbod afstemmen op de leerbehoefte

Sommige excellente leerlingen laten goede prestaties zien, maar er zijn ook intelligente en (hoog)begaafde leerlingen die de potentie hebben om tot hoge prestaties te komen, maar het (nog) niet laten zien. Dit vraagt om maatwerk in aanbod én begeleiding.

Het leerproces centraal

Bij talentontwikkeling staat naast de inhoud ook het leerproces centraal. Taakbesef, samenwerken, planning, doorzetten, reflectie en tegenslag zijn belangrijke leervaardigheden. Veel excellente en/of (hoog)begaafde kinderen hebben moeite met deze vaardigheden.

Aandacht voor wilskracht

Wilskracht is de motor om tot leren te komen. In het bieden van maatwerk is deze wilskrachtcomponent steeds een onderdeel.

  • Hoe kunnen we omgaan met Levelwerk, met name de wijze van begeleiding?
  • Hoe kun je in groep 1 en 2 met bestaande materialen op een hele goede wijze tegemoet komen aan slimme kleuters?
  • Hoe komt het dat een slimme leerling niet tot leren komt?
  • Hoe kunnen we ons schoolbeleid zo goed mogelijk vertalen naar de praktijk?

Op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn wij er niet alleen voor leerkrachten. Wij voelen ons nauw betrokken bij de problematiek van (hoog)begaafde kinderen waarbij de schooltijd moeizaam verloopt, leerlingen die thuiszitten of leerlingen bij wie dit dreigt te gebeuren. We helpen deze leerlingen, hun ouders en de school. Dit doen we tijdens kortdurende consultaties, maar we onderzoeken en begeleiden ook de (hoog)begaafde leerlingen zelf.