Hoogbegaafdheid

Goed onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen begint met een positieve grondhouding. Doel is om elk kind, ook het hoogbegaafde kind, te leren het beste uit zich zelf te halen.
De volgende punten zijn hierbij belangrijk:

Jij doet er toe

Talentontwikkeling is altijd een gevolg van aanlegfactoren en omgevingsfactoren. Jouw rol als leerkracht is daarbij cruciaal.

Het aanbod afstemmen op de leerbehoefte

Sommige excellente leerlingen laten goede prestaties zien, maar er zijn ook intelligente en (hoog)begaafde leerlingen die de potentie hebben om tot hoge prestaties te komen, maar het (nog) niet laten zien. Dit vraagt om maatwerk in aanbod én begeleiding.

Het leerproces centraal

Bij talentontwikkeling staat naast de inhoud ook het leerproces centraal. Taakbesef, samenwerken, planning, doorzetten, reflectie en tegenslag zijn belangrijke leervaardigheden. Veel excellente en/of (hoog)begaafde kinderen hebben moeite met deze vaardigheden.

Aandacht voor wilskracht

Wilskracht is de motor om tot leren te komen. In het bieden van maatwerk is deze wilskrachtcomponent steeds een onderdeel.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Hoe kunnen we omgaan met Levelwerk, met name de wijze van begeleiding?
  • Hoe kun je in groep 1 en 2 met bestaande materialen op een hele goede wijze tegemoet komen aan slimme kleuters?
  • Hoe komt het dat een slimme leerling niet tot leren komt?
  • Hoe kunnen we ons schoolbeleid zo goed mogelijk vertalen naar de praktijk?

Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep. Onze deskundigheid is tweeledig: op inhoud, we zijn al jarenlang toonaangevend in Nederland, en in de kwaliteit van begeleiden, concreet, realistisch en met blijvend resultaat.

Onze dienstverlening stopt niet na de formele afronding. We blijven nieuwsgierig en beantwoorden regelmatig mails en telefoontjes van deelnemers aan onze trainingen.

Op het gebied van (hoog)begaafdheid zijn wij er niet alleen voor leerkrachten. Wij voelen ons nauw betrokken bij de problematiek van (hoog)begaafde kinderen waarbij de schooltijd moeizaam verloopt, leerlingen die thuiszitten of leerlingen bij wie dit dreigt te gebeuren. We helpen deze leerlingen, hun ouders en de school. Dit doen we tijdens kortdurende consultaties, maar we onderzoeken en begeleiden ook de (hoog)begaafde leerlingen zelf.

Meer over begeleiding van individuele leerlingen

Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..