Kansrijke Combinatiegroepen
Veel scholen zijn, door een teruglopend leerlingaantal, genoodzaakt te werken in combinatiegroepen. Deze scholen worden geconfronteerd met organisatorische en onderwijsinhoudelijke vraagstukken, waarvoor leerkrachten vaak hun eigen oplossingen bedenken. De vraag: ‘Kan het handiger, effectiever en kwalitatief (nog) beter?’ wordt vaak aan ons gesteld. Werkt jouw school met combinatiegroepen of gaat dat binnenkort gebeuren? Dan ken je de knelpunten of wil je hierop op tijd anticiperen.
Verminderde werkdruk
Kansrijke Combinatiegroepen is een door Cedin ontwikkelde werkwijze die een hoge kwaliteit van onderwijs, differentiatie, betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen garandeert. Tegelijk vermindert onze werkwijze de werkdruk die leerkrachten in combinatiegroepen vaak ervaren en krijgt men de ‘regie’ weer terug!
Instructies verbinden
Tijdens het begeleidingstraject leer je waar mogelijk en zinvol instructies te verbinden, keuzes te maken op basis van leerlijnen, wordt ingegaan op de actuele vakdidactiek en creëer je ruimte voor sociaal en interactief leren, op een zinvolle en effectieve wijze.
Kansrijke aanpak
Samen met scholen werken wij aan een kansrijke aanpak voor lezen, spelling, rekenen en taal! Een traject bestaat uit studie- en werkbijeenkomsten en persoonlijke begeleiding naar aanleiding van klassenobservaties.
Het concept Kansrijke Combinatiegroepen helpt leerkrachten om, vanuit leerlijnen en sturend op (tussen)doelen, jaargroepen en vakken effectief met elkaar te verbinden in kwalitatief goede instructies. Spelling voor groep 4 en 5, begrijpend lezen voor groep 6, 7 en 8, rekenen in groep 6 en 7, wereldoriëntatie en woordenschat, de mogelijkheden zijn legio. Wanneer leerkrachten leren om jaargroepen en vakken in instructies te verbinden, pakken ze de regie terug, leren ze de methode los te laten en verdiepen ze zich nog meer in vakspecifieke didactiek. Dit vraagt een professionele, open houding en de wens tot verandering en ontwikkeling. Het mes snijdt aan twee kanten: de leerling én de leerkracht profiteren van de nieuwe onderwijssituatie.
Samen met je team duik je in de leerlijnen en zie je hoe deze concentrisch verbonden zijn. Je kent het IGDI en EDI model en leert hoe je door instructies te verbinden alle kinderen tegelijk dezelfde strategie kunt aanleren. Immers: tellen over het tiental is hetzelfde als over het duizendtal en de lange klinker aan het einde van een klankstuk komt voor in het woord ‘ramen’ maar ook in het woord ‘beramen’.
Door handig om te gaan met de verschillende fases van het instructiemodel kan je leerstofinhouden op verschillende manieren aan bod laten komen voor verschillende jaargroepen in dezelfde instructie. Wat voor de één instructie is, is voor de ander belangrijke voorkennis. En het mooie is: je doet het allemaal samen, want je beschikt over een repertoire aan coöperatieve werkvormen die je hebt leren inzetten.
Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.
Door als team te investeren in de kwaliteit van het onderwijs, nieuwe wegen in te slaan en je deze door werkbijeenkomsten en een stukje persoonlijke coaching ook écht eigen te maken, is Kansrijke Combinatiegroepen een duurzame en blijvend effectieve werkwijze!
Regelmatig organiseren wij informatiebijeenkomsten bij jou in de regio.
Wanneer je als school geïnteresseerd bent in het onderwijsconcept Kansrijke Combinatiegroepen komen wij graag naar je toe om de mogelijkheden voor jouw school te bespreken. Hiermee krijgt het team de gelegenheid kennis te maken met het concept en de kans om te beoordelen of het aansluit bij de door hun gewenste situatie. De adviseur van Cedin krijgt de gelegenheid kennis te maken met het team en de beginsituatie van de school goed in te schatten. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op.