Leerkrachtvaardigheden
Het onderwijs is in beweging. Door digitalisering, moderne media en de tijd waarin een ‘leven lang leren’ steeds belangrijker wordt, verandert de rol van de leerkracht.
De leerkracht doet ertoe
Leerkrachten worden steeds meer gevraagd leerlingen te coachen, te begeleiden en eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Maar hoe doe je dat, zonder aan de kracht van goede instructies afbreuk te doen?
Cedin neemt samen met jou en je team veranderingen in het onderwijs onder de loep, inspireert en helpt je je eigen leerkrachtvaardigheden te versterken, mét oog voor het slimmer en effectiever organiseren. De leerkracht doet er toe!
Aan de hand van een uitgebreid voorgesprek maken we samen een inschatting van waar de school staat. Welke zaken willen jullie verstevigen en verdiepen, en welke nieuwe dingen men willen jullie oppakken? Welke verschillen bestaan er binnen een team? Wij denken mee en bieden wij waar nodig een gedifferentieerd aanbod.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
- We willen onze leerlingen actiever bij de instructie betrekken: hoe maken we een keuze tussen de verschillende instructiemodellen?
- Wat zijn de voordelen van het EDI model?
- Hoe voeren we kindgesprekken op een manier die het eigenaarschap van leren bij kinderen bevordert?
- We doen wel iets met coöperatief leren, maar hoe kunnen we dit schoolbreed en volgens de nieuwste inzichten krachtiger wegzetten?
- De methode loslaten en vanuit leerlijnen werken; het wordt vaak geroepen, maar hoe doe je dat?
- Wat is formatief werken, welke consequenties heeft dit voor het leerkracht-handelen en wat betekent het voor de leerlingen?
- Hoe geven we goede feedback, zodat het bijdraagt aan een groei-mindset en het willen leren?
Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.
Wij sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van het team en de verschillen tussen leerkrachten. Groepsbezoeken en feedback op het eigen handelen van de individuele leerkracht zijn voor ons wezenlijk voor het op gang brengen van verandering en verbetering en het teruggeven van de regie aan de leerkracht.
Wij sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van het team en de verschillen tussen leerkrachten. Groepsbezoeken en feedback op het handelen van de individuele leerkracht zijn voor ons wezenlijk voor het op gang brengen van duurzame verandering en verbetering. Dit levert een grote bijdrage aan het teruggeven van de regie aan de leerkracht.