Leiderschap
Goed onderwijs begint bij de leerkracht, die weet waarover hij of zij het heeft. De leerkracht is eigenaar van het onderwijsproces, dat is afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind. Een uitdaging, zeker wanneer je organisatie zich in een veranderproces bevindt! Dit vraagt (onderwijskundig) leiderschap en eigenaarschap, van het bestuur, de directie van een school én het team.
Leiderschapsontwikkeling en bestuurskracht
Wij ondersteunen, coachen en begeleiden onderwijsbestuurders, schoolleiders, teamleiders en coördinatoren om invulling te geven aan leiderschap. Gericht op de ontwikkeling van medewerkers en in lijn met het onderwijsconcept waarvoor gekozen is.
Veranderprocessen
Veelal wordt onze inzet gevraagd ten behoeve van veranderprocessen. Het gebeurt vaak dat de visie of missie niet gevolgd wordt, of dat men vindt dat daar opnieuw over gesproken zou moeten worden. Vaak is dat laatste echter een uitvlucht om de echte vragen te beantwoorden en er mee aan de slag te gaan.
Zelfsturing
In veranderprocessen gaat het over eigen verantwoordelijkheid kunnen, durven en mogen nemen. Vaak wordt er gekozen om te werken met zelfsturende teams. Dit vraagt om een andere manier van leidinggeven. Kaders, kernwaarden en principes moeten meegegeven worden. Hiermee maximaliseer je de autonomie van de leerkrachten en geef je alle ruimte aan de diverse (bouw)teams in scholen. In onze begeleiding zetten we in op de vraag hóe je dit aanpakt en wat je daarvoor nodig hebt.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers zichzelf voortdurend blijven ontwikkelen? Wij faciliteren, maar er zijn maar weinig medewerkers zijn die zich willen scholen.
- Ik wil inzicht in de drijfveren van mijn MT. Kunnen jullie een drijfverenonderzoek doen en analyseren wat dit op individueel niveau en voor het functioneren van het team betekent?
- Hoe laten wij ons bestuursmodel aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen? Welke competenties hebben we daarvoor nodig en welke leiderschapsstijl moeten we daarvoor ontwikkelen?
- Er is binnen een van mijn teams onenigheid over de koers die we moeten varen. Hoe krijg ik de juiste motivatie in het team terug?
Onze begeleiding is altijd volledig toegespitst op de situatie binnen jullie organisatie.
Onze organisatieadviseurs zijn door de wol geverfd én hebben kennis van wat er in de onderwijswereld speelt. Het zijn geen kunstjes die we doen. Als we weggaan dan is er iets gebeurd! Klanten laten ons vaak weten dat er beweging is gecreëerd die blijvend is.