OA²SE is een concept waarmee het onderwijs op een andere manier wordt vormgegeven in de hele school. Er wordt thematisch gewerkt aan onder andere 21e eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid, nieuwsgierigheid en creativiteit. Wereldoriëntatie, taal, onderzoekend & ontdekkend leren en spel komen bij elkaar.
Thematisch werken
Van vakantie tot vakantie wordt er gewerkt rond een thema. Een natuurlijke periode waarbij alle tijd is de diepte in te gaan. Dit geeft rust en tijd om te ontwikkelen. Je werkt met maximaal vijf thema’s per jaar. Wat heerlijk dat je dus ook maar vijf keer hoeft voor te bereiden. Dan kun je alles uit de kast halen!
Wat betekent OA²SE?
OA²SE staat voor: Omvattend, Ambitieus & Aantrekkelijk, Samenhangend onderwijs met Eigenaarschap voor zowel de leerkracht als de leerling. De term OA²SE is gekozen vanwege de afkorting, maar ook vanwege de metafoor: ontwikkeling en groei, op adem komen, rust en overzicht, exploreren van de omgeving, de pracht en de rijkheid van de omgeving. Het mooie eilandje met een palmboom in zee: iets om blij van te worden. Dat is het doel van OA²SE ! Cedin helpt scholen daar te komen.
Onderbouw en bovenbouw
OA²SE bestaat uit drie lijnen. Eén voor de onderbouw ‘Mooi, weer spelen!‘, waarin kinderen worden uitgedaagd om functioneel en aantrekkelijk te spelen en ondertussen veel te leren. Daarnaast een lijn voor de bovenbouw ‘Alle hens ontdek’ waarin het onderzoekend en ontdekkend leren centraal staat. De nadruk ligt hierbij op de samenhang tussen de verschillende vakgebieden, het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden en de brede ontwikkeling van kinderen.
Nieuw: ‘Knoeien, Stoeien, Groeien!’ voor de voorschoolse opvang
‘Knoeien, Stoeien, Groeien!’ is gericht op het voorschoolse en leert je hoe je kinderen in de voorschoolse opvang nog meer kunt uitdagen tot functioneel en aantrekkelijk spel. De delen sluiten goed op elkaar aan en de aanpak komt, waar mogelijk, overeen. Hier lees je meer over ‘Knoeien, stoeien, groeien’.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
- Hoe kunnen we de zaakvakken geïntegreerd aanbieden?
- Hoe zorgen we dat de doelen behaald worden?
- Hoe maak je een goede verbinding met de basisvaardigheden?
- We willen ons onderwijs meer betekenisvol en in samenhang vormgeven, maar hoe doen we dat?
- Kinderen tot zo’n 7 jaar leren door spel. Het onderwijs in deze groepen is juist erg schools. Hoe kunnen we ons onderwijs beter laten aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen in groep 3 en 4?
- We willen gaan werken met een 2/3 combinatie. Hoe pakken we dit het beste aan?
- We willen werken aan de 21e eeuwse vaardigheden en ruimte voor wetenschap en techniek. Hoe passen we dit in?
- Kan de werkwijze van OA2SE ook in kleine stapjes? We willen niet meteen alles over de kop gooien.
De begeleiding bij OA²SE wordt altijd toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep. De ervaring leert dat het samen opgaan tijdens een thema prettig werkt, evenals het werken met een stuurgroep. Op die manier kan er voortdurend gemonitord worden hoe het thema verloopt, hoe hoog het tempo van de begeleiding kan en moet zijn en waar men in de praktijk tegenaan loopt. Samen maken we een plan en een planning. Loopt het tussendoor anders, dan schakelen we met je mee.
Bij het traject OA²SE ontvang je een map met alle materialen die je helpen een thema op te zetten met een OA²SE aanpak: Ondernemend, Ambitieus, Aantrekkelijk, Samenhangend en Eigenaarschap. De map bevat geen kant-en-klare thema’s, maar geven je alles wat je nodig hebt om zelfstandig aan de slag te kunnen!