Ouderbetrokkenheid
Voor de ontwikkeling van kinderen is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders én school op het gebied van onderwijs en opvoeding van groot belang. Cedin helpt ouders, voorschoolse instellingen, scholen, besturen en gemeentes verder met het verstevigen van de ouderbetrokkenheid of educatief partnerschap.
Educatief partnerschap
Bij educatief partnerschap worden ouders gezien als samenwerkingspartners van de school in opvoeding en het leerproces van leerlingen. Deze relatie is wederzijds: ouders en school ondersteunen elkaar en proberen hun bijdragen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Doel is het leren, de motivatie en de ontwikkelingen van de kinderen te bevorderen.
Wederzijdse verwachtingen
Voor het educatief partnerschap is het belangrijk dat er vertrouwen ontstaat tussen de leerkracht en de ouders. Een gesprek over wederzijdse verwachtingen tussen leraar en ouders aan het begin van het jaar kan helpen die vertrouwensband te creëren. Ouders geven aan dat goed contact met leerkrachten begint bij het opbouwen van een relatie, voordat de ‘belangrijke dingen’ worden besproken.
Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:
- Ouders en leerkrachten staan regelmatig tegenover elkaar, hoe kunnen we dit voorkomen?
- Wat zijn handvatten voor het voeren van lastige gesprekken met ouders?
- Hoe kunnen we onze visie op ouderbetrokkenheid vormgeven?
- Hoe denken ouders over hun betrokkenheid bij onze school, voelen ze zich betrokken?
- Hoe kunnen we een beleidsplan ouderbetrokkenheid inhoudelijk vormgeven?
Onze hulp is altijd maatwerk bij het opzetten of verder uitwerken van vormen van ouderbetrokkenheid (procesbegeleiding). De ondersteuning varieert van hulp bij het opstellen van een (beleids)plan voor ouderbetrokkenheid tot praktische ondersteuning op maat en van het uitvoeren van een quickscan Ouderbetrokkenheid tot het trainen van panelgesprekken met ouders.
Bij het verstevigen van de ouderbetrokkenheid of educatief partnerschap zien wij onze rol als procesbegeleider. Als wij de school verlaten, is er inzicht in het ‘waarom’, ligt er een eigen visie en zijn schoolteams in staat hier handen en voeten aan te geven.