Rekenen

Effectief rekenonderwijs begint met een vakbekwame leerkracht die zelf nadenkt over rekenonderwijs en daar bewuste keuzes in maakt. Deze leerkracht brengt het rekenproces van de leerling in beeld en past de ondersteuning van de leerling daarop aan. Dit vertaalt zich in doelgericht onderwijs met gebruik van verschillende instructievormen, verwerkingsvormen en aanvullende ondersteuning.

Bewuste keuzes maken

Wij zijn erop gericht om de vakbekwaamheid van de leerkracht te versterken, zodat deze zelf bewuste en onderbouwde keuzes maakt in het rekenonderwijs. Onze begeleidingstrajecten worden afgestemd op de behoeften van het team.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Hoe richt ik een effectieve rekenles in? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met zwakke en sterke rekenaars? (PO en VO)
  • Hoe ga ik om met leerlingen die in groep 5 en 6 vastlopen?
  • Hoe gebruik ik Passende Perspectieven in mijn rekenonderwijs?
  • Hoe werk ik het beste samen met de ouders en de leerling om de ontwikkeling van de leerling te bevorderen?

Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw vakmanschap en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.

Onze begeleiding start met een of meerdere teambijeenkomsten waarin naast interactieve kennisoverdracht veel aandacht is voor teamleren. Dit betekent bijvoorbeeld dat de teamleden samen lessen voorbereiden en elkaar feedback geven. Naast de teambijeenkomsten vinden klassenbezoeken plaats door de adviseur en directie/rekencoördinator en kan collegiale klassenconsultatie worden ingezet. Beide zorgen ervoor dat het team na afronding van het traject zelf verder kan.

Goed onderwijs vraagt steeds meer van de leerkracht in de afstemming van het onderwijs op de behoeften van (zorg-)leerlingen. Het is als leerkracht lastig om de aandacht te verdelen over deze leerlingen. Vandaar dat wij er altijd naar streven om de afstemming van het onderwijs op het individuele kind en op de groep als geheel in balans te houden. Om hierin zorgvuldig advies te kunnen geven zoeken wij als onderwijsadviseurs waar nodig de samenwerking met onze collega’s uit de leerlingenzorg.

Bij ernstige rekenproblemen of dyscalculie kan er diagnostisch onderzoek bij een leerling worden uitgevoerd door onze collega’s van Cedin Zorg.

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs of stel je vraag hieronder.

Ja, ik wil graag meer informatie







    We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen.

    Neem contact op

    Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

    Start met typen en druk op enter om te zoeken..