Sociale veiligheid

Kinderen verdienen een sociaal veilige omgeving; een plek waar ze zich beschermd en op hun gemak voelen. Waar ze zichzelf kunnen zijn en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Positief en sociaal gedrag

In een veilig klimaat zijn er grenzen, regels en wordt er adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast wordt iedereen gestimuleerd positief en sociaal gedrag te laten zien. Dat geldt niet alleen voor kinderen, maar ook voor medewerkers en ouders. Onze uitgangspunten voor een veilig klimaat zijn:

  • Mensen ontwikkelen zich beter als zij zich goed voelen.
  • In verbinding met elkaar (leerlingen, school en ouders) bereiken we meer.
  • Erbij horen, er toe doen en verantwoordelijkheid krijgen zijn essentiële behoeften.
  • ‘Meedoen’ is voor iedereen.
  • Mediawijsheid verdient aandacht.

Voor een veilig en pedagogisch klimaat is meer nodig dan het voldoen aan de verplichte protocollen en routes. De dagelijkse interactie is bepalend voor het plezier op het kinderdagverblijf of de school en de zin om te leren. Het streven is dat iedereen op elk moment zorgdraagt voor de veiligheid van elkaar, dat die veiligheid zichtbaar is en dat kinderen dat merken en voelen.

Voorbeelden van vragen waarmee je bij ons terecht kunt:

  • Hoe signaleren we onveilige situaties en wat doen we ermee?
  • Hoe zorgen we ervoor dat onze coördinator sociale veiligheid voldoende vaardigheden heeft en goed geschoold is?
  • We hebben alles al geprobeerd rond een pestsituatie, hoe kunnen we nu verder?
  • We gaan aan de slag met sociaal emotioneel leren en gedrag, welk programma zou geschikt zijn?
  • Ouders geven aan dat er gepest wordt, maar wij zien het niet. Wat kunnen we doen?
  • Ook al werken we met een sociaal emotioneel programma, toch hebben we een negatieve groepsdynamiek. Wat kunnen we nog meer of juist anders doen?
  • We hebben lastige situatie met ouders, wat kunnen we daaraan doen?

Als je werkzaam bent in het onderwijs heb je een uniek vak! Wij helpen jou om dit vak zo goed mogelijk uit te voeren. Onze hulp is altijd maatwerk, gericht op jouw behoefte en toegespitst op de situatie in jouw school of in jouw groep.

Samen stemmen we af. Door met elkaar een analyse te maken van de huidige kwaliteiten en activiteiten, bekijken we wat kan bijdragen aan het versterken van de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat.

Vervolgens komen we samen verder!

Samen bekijken we wat nodig is om ervoor te zorgen dat de geboden ondersteuning ook daadwerkelijk ‘landt’ op de werkvloer, zodat er een duurzame veilige omgeving ontstaat.

Contactpersonen

Meer informatie?

Neem voor meer informatie contact op met een van onze adviseurs of stel je vraag hieronder.

Ja, ik wil graag meer informatie




We gebruiken de gegevens die je in dit formulier invult enkel om contact met je op te nemen.

Cedin maken deel uit van het ConsultatieTeam Pesten. Dit team helpt wanneer een kind of jongere op school wordt gepest. Leerkrachten, maar ook ouders zelf, kunnen rechtstreeks contact opnemen met het team om een gepest kind aan te melden. Het team gaat vervolgens snel en praktisch aan de slag om de pestproblemen te stoppen.

Begeleiding en scholing
Partnerschap bij pestsituaties
(Incompany cursus)
Pesten aangepakt
(Incompany cursus)
Communiceren met ouders
(Incompany cursus)
Gerelateerd aanbod
Neem contact op

Heb je vragen over de dienstverlening van Cedin? Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Start met typen en druk op enter om te zoeken..